– Det kan till exempel finnas söktjänster som bygger på algoritmer som styr läsaren till viss information säger Helén Ängmo, generaldirektör på Skolinspektionen till SVT Nyheter.
Skolinspektionen har undersökt hur eleverna undervisades i källkritik inom digitala medier i svenska och samhällskunskap. I en tredjedel av skolorna så är utbildningen i informationssökning inom ämnet svenska inte tillräckligt omfattande enligt Skolinspektionens granskning.
– Det är oroande när undervisningen inte behandlar de digitala källorna för de är en sån stor del av det informationsflöde som vi har säger Helén Ängmo.
Skolor måste bli bättre på utbilda
Skolinspektionen pekar även på att undervisningen saknar källkritiskt förhållningssätt inom ämnet samhällskunskap när det gäller digitala medier och internet.
På hälften av skolorna så finns ingen undervisning kring kritisk granskning av bilder. På tre av fyra skolor saknades det undervisning i kritiskt förhållningssätt till rörliga bilder
– Både stillbilder och rörliga bilder är någonting som elever möter väldigt mycket i sin vardag. De kan vara högkonsumenter av detta och då behövs naturligtvis redskap för att kunna göra en kritisk granskning även av detta säger Helén Ängmo, generaldirektör på Skolinspektionen till SVT Nyheter.