• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Svenska staten vill minska ägandet i SAS

Uppdaterad
Publicerad

Flygbolaget SAS befinner sig i kris. Tidigt på tisdagsmorgonen meddelande näringsminister Karl-Petter Thorwaldsson (S) att regeringen ”som ansvarsfull ägare” ska skapa möjligheter för att ge stöd till bolagets krisplan SAS Forward – men att staten ska minska sitt ägande.

SAS kvartalsrapport som släpptes för precis en vecka sedan visade att flygbolaget fortsätter att kämpa i motvind. Förlusten blev 1,6 miljarder och enligt vd Anko van der Werff behövs ”eget kapital rakt in i bolaget”.

I ett försök att rädda det skuldtyngda bolaget har krisplanen SAS Forward tagits fram. Enligt den ska omkring 20 miljarder i olika typer av lån och leasingavtal omvandlas till aktiekapital. Därtill planeras besparingsåtgärder, däribland omförhandlade kollektivavtal, som ska dra ned årskostnaderna med 7,5 miljarder till 2026. När detta är på plats behövs dessutom minst 9,5 miljarder kronor i kapitaltillskott för att satsa framåt, enligt SAS-chefen Anko van der Werff.

Näringsminister Karl-Petter Thorwaldsson meddelar på en pressträff på tisdagsmorgonen att svenska staten inte kommer att tillföra något nytt kapital i flygbolagets räddningspaket.

– Det innebär att statens ägande i SAS med mycket stor sannolikhet kommer att minska, säger Thorwaldsson.

”Får söka kapital på annat sätt”

I dag äger svenska staten 21,8 procent av SAS AB. Sedan 2010 finns ett mandat från riksdagen att minska ägandet i flygbolaget.

Staten kommer däremot att medverka till att konvertera skulder till ägarkapital (aktier), meddelar Karl-Petter Thorwaldsson.

– Vi konverterar de lån vi har i SAS men säger också samtidigt tydligt att vi inte kommer lämna nytt kapital. De får söka kapital på annat sätt, och andra investerare.

Näringsministern påminner också om att staten vid fyra olika tillfällen under 2000-talet tillfört SAS 8,2 miljarder kronor, senast under coronapandemin.

– Nu är det upp till SAS att leverera på sin plan SAS Forward så att de kan fortsätta flyga, säger Thorwaldsson.

– Det här är en omfattande plan som SAS har redovisat. Vi är optimistiska att om planen genomförs så finns det ett bra SAS i framtiden.

När Stockholmsbörsen öppnade på tisdagsmorgonen föll SAS aktie inledningsvis runt tio procent.

Danskt besked väntas inom kort

Den danska staten, en annan storägare, kommer att ge besked om man kommer att gå samma väg som den svenska staten eller inte i mitten av juni.

”Regeringen kommer tillsammans med samarbetspartierna utvärdera SAS plan och huruvida den danska staten kan bidra planen”, skriver Danmarks finansminister Nicolai Wammen (S) i ett uttalande, rapporterar TT.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.