Ett besök i en större hemelektronikbutik visar att något är på gång.
Allt fler prylar vi har i hemmet blir smarta, alltså att de kan kopplas upp mot internet.
Att musiksystem och tv–apparater med internetuppkoppling är sedan länge mer eller mindre standard.
Men nu fylls butikshyllorna av tandborstar som synkroniseras med en app och som visar om du slarvat med tandborstningen, badrumsvågar som säger till om du är för fet och aktivitetsarmband som mäter puls, kaloriförbränning och steg.
Lågt intresse
En färsk rapport från konsultföretaget Accenture visar att svenskarnas intresse för smarta prylar ännu så länge är lågt. Accenture frågade 28.000 personer världen över, varav 1.000 i Sverige om deras syn.
Endast sex procent av de tillfrågade svarade att de planerar att köpa en smart klocka i år. Det är bara en procentenhet fler än i fjol.
– Man ser inte riktigt värdet med funktionaliteten, det är för dyrt och man upplever att säkerheten och integritetsfrågorna har stor betydelse. Man är osäker vad som kan hända med informationen, säger Jonas Wedin, analytiker på Accenture till SVT Nyheter.
Säkerheten avskräcker
Hela 60 procent av de tillfrågade tycker att priserna är för höga och 41 procent såg säkerheten som ett problem. 32 procent förstod helt enkelt inte vitsen med prylarna.
Uppkopplade föremål har funnits en tid, men det är främst inom industrin som sakernas internet vuxit sig stort.
”Skapar möjligheter”
Nu sker dock en snabb utveckling av produkter riktade till konsumenter.
– Du har billig kommunikation, billig datakraft och billiga sensorer. Det skapar möjlighet att koppla upp många fler saker nu än förut, säger Richard Lind, expert på Microsoft.