Ockelbo har Sveriges första snålskjuts. Nio linjer i den lokala busstrafiken erbjuder gratis resande inom kommunen, finansierat via skattsedeln.
– De kallas Kuxabussar efter det dialektala ordet kuxa som betyder titta, förklarar Carita Carter, koordinator av kommunens trafik.
– Ingen ifrågasätter systemet, politiskt är alla i kommunen överens om att fortsätta med avgiftsfri lokaltrafik men det har inte så stor effekt på bilåkandet, säger hon.
Kiruna har billigt årskort
I sju år har man i Kiruna kunnat åka både i tätorten och i glesbygden för 100 kronor per år.
– Erfarenheterna är goda, säger trafikingenjör Magdalena Wäppling i Kiruna till SVT Nyheter.
– Vi ser ökande jobbpendling med kollektivtrafiken, det är glädjande i en bilberoende kommun med stora avstånd. Men kostnaderna är stora och med högre avgifter hade man kunnat utvecklat trafiken med tätare turer, resonerar hon.
Utsläppen minskar
Koldioxidutsläppen minskar trots ökande trafik på grund av större andel biobränslen och bättre avgasteknik, enligt Naturvårdsverket.
Gratis i Avesta
I Avesta infördes avgiftsfri kollektivtrafik 2012 och utvärderingen visade en ökning av det kollektiva resandet med 300 procent.
– Det blev succé bland äldre, ungdomar och asylsökande men det har varit svårare att nå vanebilisten, säger Börje Forslund, utredare i Avesta kommun. Han anser att det tar tid att ändra beteenden och att man måste erbjuda bra parkeringsmöjligheter och gång- och cykelvägar.
– Det är viktigt att vi jobbar med att få ner biltrafiken och vända trenden, säger han.
Fler följer efter
I Avestas fotspår följer Sala och Fagersta med gratis bussar i år. I Örebro har 9.000 bilister nappat på Länstrafikens erbjudande att byta bort bilen mot gratis busskort i två veckor.
Regeringen har anslagit pengar för att skolungdomar i hela landet ska få åka avgiftsfritt under sommarlovet från i år. Kommunerna får nu söka bidrag och intresset är stort. – Vi bedömer att många är positiva, säger Sara Rhudin på SKL, Sveriges kommuner och landsting.