Foto: TT

Svenska bilar klimatvänligare än EU-snittet

Uppdaterad
Publicerad

Den svenska bilparken håller på att bli en av de mer klimatvänliga i Europa. Utsläppen från de bilar som sålts i år ligger 33 procent lägre än för bara tio år sedan. Mycket biodrivmedel och nya snåla dieslar är viktigaste förklaringen. I dag finns flera bilmodeller som klarar sträckan från Malmö till Toulouse på en enda tank.

De bilar som såldes under perioden januari- maj i år släpper i genomsnitt ut 122 gram/kilometer.  Det är fem procent lägre än motsvarande siffra förra året och 33 procent lägre än för tio år sedan, visar ny statistik från branschorganisationen Bil Sweden.

– Vi är bättre än EU-snittet och utsläppen sjunker snabbare än i kanske något annat land i världen, säger Ulf Perbo, vice VD på Bil Sweden.

Det finns tre förklaringar: biodrivmedel, elhybrider och snåla dieslar. Dieslarna står för den stora förändringen över tid men diesel är också ett bränsle som splittrar politiker och debattörer.

Det gäller inte minst efter Volkswagen-skandalen.

–  Jag tycker dieselutvecklingen är tveksam, säger till exempel Anders Wijkman ordförande i Miljömålsberedningen som presenterar sina förslag i veckan.

Törstiga bensinbilar

Länge hade Sverige en av Europas mest bensinslukande bilpark. När italienare körde små Fiat, och fransmän små Renaulter rullade vi svenskar i stora SAAB och Volvo. Törstiga bensinbilar. Det berodde inte minst på det svenska skattesystemet där tjänstebilsbeskattningen gynnade stora bilar.

I många andra länder började också dieseln erövra marknadsandelar tidigare. Både Italien Spanien och Frankrike har haft hög andel dieselbilar länge. 

I dag är de flesta nya bilar som säljs i Sverige dieselbilar. 54 procent av bilarna som sålts hittills i år är dieselbilar.

Det har gett markant lägre drivmedelsförburkning och är viktigaste förklaringen till att utsläppen av klimatgaser minskat så brant. I dag finns ett par bilmodeller som klarar runt 200 mil på en full tank. Det räcker för sträckan Malmö-Toulouse. 

Men det var faktiskt en ännu högre andel dieselbilar förra året – 59 procent. Volkswagen-skandalen kan vara en förklaring. Men på Bil Sweden, som står fordonsindustrin nära, är man inte oroad över debatten om dieslarnas ”verkliga” utsläpp av partiklar och gifter.

– VI vet att utsläppen är större än labbsiffrorna, så är det. Men vi vet också att kurvorna pekar stadigt nedåt. Och det viktigaste idag är energiförbrukning och CO2 – utsläpp. Klimatet är det allt överskuggande, och där hävdar sig dieslarna bra. Dessutom ökar försäljningen av biodiesel snabbt, säger Ulf Perbo.

Vill inte ha diesel

Anders Wijkmans och Miljömålsberedningens uppdrag är att ge förslag som ser till alla olika miljöproblem, även luftföroreningar och partiklar. Han har en helt annan uppfattning.

– Diesel är definitivt ingen lösning, menar han. Dels kan man inte lita på tillverkarnas uppgifter. Dels har vi stora problem i många städer med de partikelutsläpp som finns och där dieselmotorer är en viktig förklaring. 

Även i utvecklingen av bilar som går på biodrivmedel och elhybrider ligger Sverige i framkant i världen. I Sverige används 15 procent biodrivmedel, tre gånger högre än EU-snittet. Tillsamman med Brasilien ligger Sverige i världstopp. 

Inte åka så mycket bil

När det gäller försäljning av elbilar och laddhybrider ligger Sverige också en bra bit över genomsnittet i EU. 

På många sätt finns alltså kurvor som pekar åt rätt håll men samtidigt är klimatproblemet så stort att det inte går att vara nöjd, menar Anders Wijkman. Miljömålsberedningen som ser transporter som ett av de stora problemen för klimatet har också enats om en slutsats som många bilister ogillar.

– Vi måste också åka mindre bil. Stadsplanering och infrastruktur måste göras på ett sätt där cykel och kollektivtrafik i högre grad är utgångspunkten i planeringen istället för bil.  Det är en av slutsatserna i miljömålsberedningen som sex av sju partier står bakom, säger Anders Wijkman.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.