För att bättre kunna bekämpa kommande skogsbränder gjorde Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, tidigare i år en stor upphandling av privata helikoptrar. Där krävde man också att att det vinnande bolaget, Heliair, skulle skicka in en lista över piloter som ska kunna användas vid släckningarna.
– Vi hade funderingar kring över hur det här skulle kunna se ut, och vi ville titta på kompetensen och framförallt det här med erfarenheten, förklarar Anneli Bergholm-Söder, chef för den operativa avdelningen på MSB.
Krävde förtydligande
MSB fick en pilotlista, men nåddes tidigare i vår av uppgifter om att det fanns piloter på listan som inte skulle kunna flyga i sommar.
MSB krävde svar i ett mejl den 1 april:
Vi har mottagit en del frågor och påståenden efter beslutet att tilldela helikopteruppdraget till er. Med anledning av detta behöver vi ställa några frågor till er. Uppgiftslämnaren uppger att vissa av de piloter som redovisades av er i samband med upphandlingen inte skulle vara disponibla i samband med ev. uppdrag gällande skogsbrandssläckning. /.../ MSB:s fråga är vad ni har för kommentarer till dessa påståenden och om detta kan påverka er förmåga att leverera tjänsten enligt avtalet?
Heliair svarade samma dag:
Samtliga piloter som kommer tjänstgöra uppfyller de krav som ställdes av er i förfrågningsunderlaget. Samtliga piloter i listan i anbudsbrevet kommer kunna tjänstgöra vid beredskap samt brandsläckning i enlighet med vårt schema. Således stämmer inte uppgiftslämnaren påståenden och vi kommer kunna uppfylla avtalets samtliga krav.
Heliairs chef Aram Rubenstein ställer inte upp på någon tv-intervju med SVT om dessa frågor. Men på telefon håller han fast vid budskapet:
– Om du vill försöka få det till jag skrivit upp någon som inte skulle veta om att han var uppskriven så nej, det stämmer inte.
Flera inte tillfrågade
Men när UG och SVT Nyheter granskar pilotlistan hittar vi flera frågetecken.
I listan finns felaktiga personnummer, och även piloter som är heltidsanställda hos andra bolag och bara kan flyga begränsat under sin semester.
När vi ringer runt bland piloterna får vi också flera svar som överraskar oss.
– Jag visste inte ens om det här, det är inte säkert att jag är hemma ens, säger en pilot.
– De har inte pratat med mig och jag tänker inte jobba åt dom, det finns inte en chans att jag åker ut, säger en annan.
– Jag har inte tackat ja att jag ska flyga nån brand nånstans och jag kommer inte tacka ja om dom ringer, säger en tredje.
”Nu har vi ett avtal”
Vi frågar MSB om man inte förutsatte att piloterna på listan faktiskt skulle vara tillfrågade om att medverka.
– Det var väl en förutsättning absolut, att de fanns med i tankarna kring det här helikopterföretaget, säger Anneli Bergholm-Söder.
Och har det då ingen betydelse för er syn på leverantören om det visar sig att det inte stämmer, om leverantören skrivit in piloter som inte var tillfrågade?
– Nu har vi ett avtal, vi har inte sett någonting som tyder på att man skulle avvika från det här avtalet.