Svenska kändisar och profiler har länge varit offer för olika bluffar på sociala medier, där deras namn och varumärke använts för att göra reklam för bitcoin eller andra investeringsplattformar. Tidigare i år rapporterade SVT Nyheter även om hur SVT-profiler ”AI-kapas” för att användas i bluffannonser.
Nu sprids annonser där själva domänen som syns i inlägget ser ut att komma från SVT:s hemsida.
Annonserna länkar till olika sajter beroende på vem som får upp dem i flödet och de verifierade kontona som publicerat annonserna tillhör ofta profiler som kapats.
– Det är viktigt att ha med sig att annonser som publiceras på Facebook, Twitter och i Googles sökresultat kan vara manipulerade. För rent tekniskt är det möjligt för bedragare att manipulera dem så att en annan domän visas än den riktiga, säger it-säkerhetsspecialisten Karl Emil Nikka, som uppger att han själv anmält ett 100-tal bluffannonser till Facebook.
– Svaret är nästan alltid: ”den här annonsen bryter inte mot våra riktlinjer”, säger han.
”Djupt problematiskt”
TV4:s Kalla fakta har tidigare avslöjat och kartlagt bluffannonser på Facebook. Enligt granskningen gör Facebook ingenting åt nio av tio anmälda bluffannonser.
Karin Ekman, tf programchef & ansvarig utgivare på SVT Nyheter, ser utnyttjandet av SVT:s varumärke som ”djupt problematiskt”.
– Publiken riskerar ju att uppfatta oss som avsändare för någonting som vi inte står bakom, säger Ekman.
Se hur bluffannonserna ser ut i klippet ovan.