Man med mobil

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Se hur bluffannonserna ser ut. Foto: Faksimil/Storyblocks

SVT utnyttjas i investeringsbluffar på Facebook

Publicerad

”Jimmie Åkessons hemlighet avslöjas”: så står det i annonser som ser ut att länka till SVT Nyheters hemsida. Men en användare som klickar på länken hamnar på en helt annan sajt.

– Bedrägeriet är inte nytt. Det som är anmärkningsvärt nu är att bedragarna påstår att ledande svenska politiker säger något de inte sagt där det ser ut som att avsändaren är public service, säger it-säkerhetsspecialisten Karl Emil Nikka.

Svenska kändisar och profiler har länge varit offer för olika bluffar på sociala medier, där deras namn och varumärke använts för att göra reklam för bitcoin eller andra investeringsplattformar. Tidigare i år rapporterade SVT Nyheter även om hur SVT-profiler ”AI-kapas” för att användas i bluffannonser.

Nu sprids annonser där själva domänen som syns i inlägget ser ut att komma från SVT:s hemsida.

Annonserna länkar till olika sajter beroende på vem som får upp dem i flödet och de verifierade kontona som publicerat annonserna tillhör ofta profiler som kapats.

– Det är viktigt att ha med sig att annonser som publiceras på Facebook, Twitter och i Googles sökresultat kan vara manipulerade. För rent tekniskt är det möjligt för bedragare att manipulera dem så att en annan domän visas än den riktiga, säger it-säkerhetsspecialisten Karl Emil Nikka, som uppger att han själv anmält ett 100-tal bluffannonser till Facebook.

– Svaret är nästan alltid: ”den här annonsen bryter inte mot våra riktlinjer”, säger han.

”Djupt problematiskt”

TV4:s Kalla fakta har tidigare avslöjat och kartlagt bluffannonser på Facebook. Enligt granskningen gör Facebook ingenting åt nio av tio anmälda bluffannonser.

Karin Ekman, tf programchef & ansvarig utgivare på SVT Nyheter, ser utnyttjandet av SVT:s varumärke som ”djupt problematiskt”.

– Publiken riskerar ju att uppfatta oss som avsändare för någonting som vi inte står bakom, säger Ekman.

Se hur bluffannonserna ser ut i klippet ovan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.