Vid 07-tiden imorse uppdagades problemen att använda flera av Swedbanks tjänster. Sajten downdetector fick in tusentals felanmälningar och användare hörde av sig till SVT för att berätta om problemen.
Orsaken konstaterades av Swedbank efter ett par timmar och vid lunchtid så var systemen uppe igen. Vad som orsakade problemen vill banken inte berätta.
– Vi ger oss inte in och diskuterar tekniska frågor eller orsaker, utan fokus är att kunderna ska kunna göra sina bankärenden. Vi beklagar de problem det här har orsakat kunderna, säger Unni Jerndal på Swedbank.
De kunder som fortfarande har problem uppmanas att starta om sin app eller dator.
Problem med kortbetalningar
Användare uppger också att de haft problem att betala med kort i butiker i dag och i Nordeas app har användare fått en varning om att kortköp kan strula. Men nu ska problemen vara lösta.
– Driftstörningarna är lösta, det var under 45 minuter här under morgonen som vissa kortköp med Visa inte fungerade och det kunde stå ”Medges ej”. Det löstes nu cirka kvart i nio på morgonen, säger Viktor Janrik, presskommunikatör på Nordea.
Kunder hos Skandiabanken, Icabanken och SEB har också haft problem att betala i butikerna enligt uppgifter till SVT. Men problemet ska enligt dessa banker ligga hos Swedbank, via kortterminaler i vissa butiker.
Eftersom både kortköp och internetbanken Swedbank låg nere i flera timmar har det försvårat köp hos många kunder, något banken beklagar.
– Vi har stort fokus på uthålliga system så kunderna ska kunna göra sina tjänster. Men ibland uppstår det störningar. Men det är ett prioriterat arbete att motverka störningar, säger Unni Jerndal, presstalesperson på Swedbank.