SVT Nyheter har i två artiklar berättat om den Swedbank-rådgivare som nu står åtalad för grovt bedrägeri samt hur han avslöjades av en visselblåsare vars äldre släkting blev ett av offren.
Visselblåsaren, men även åklagaren, har berömt bankens snabba agerande vilket ledde till en polisanmälan och sedermera det åtal som alltså nu ska prövas av Stockholms tingsrätt.
”Se till att något liknande inte inträffar igen”
Anette Ringius, presskommunikatör på Swedbank, kommenterar ärendet via mejl:
”Vi beklagar djupt det som har hänt. De drabbade kunderna informerades personligen och kompenserades direkt”, skriver hon.
Har ni inte rutiner på plats för att upptäcka sådant här själva?
”Vi genomför regelbundet interna kontroller. Om vi i samband med en sådan eller får information från annat håll görs en fördjupad undersökning. I detta fallet förstärktes våra misstankar och vi agerade”.
Kan det fortsatt pågå liknande bedrägerier?
”Säkerhetsarbete är ett ständigt pågående arbete, och vi går regelbundet igenom alla våra rutiner. Vår ambition är att se till att något liknande inte inträffar igen”.