Enligt en granskning av DN orsakades hela 230 bränder av bromsande tåg under katastrofsommaren 2018. Efter det lovade Trafikverket att placera ut fler värmedetektorer runtom i landet, som kan varna för bränder innan de tänds.
Men trots Trafikverkets åtgärder fortsätter tågbromsar att orsaka stora skogsbränder. Enligt Leif Sandahl, brandingenjör på MSB (Myndigheten för samhällsskydd och beredskap), krävs mer än bara detektorer. Han menar att problemet ligger i tågens gjutjärnsbromsar.
– Tågen bromsar på samma sätt som de gjorde på 1800-talet. Att sätta plåster på såren och placera ut en massa detektorer, det kommer inte lösa någonting. Du kan aldrig ha så många detektorer att du fångar allt.
Överlägsna bromsar
Men Bengt Olsson, presschef på Trafikverket, menar att godstågen helt enkelt är för tunga för att kunna bromsas på något annat sätt. Dessutom är det det enda bromssystemet som fungerar i alla väderlekar.
– Tyvärr är de gamla gjutjärnsbromsarna fortfarande överlägsna alla andra lösningar. Det gör att det alltid finns en risk för gnistbildning, säger han.
Inga planer på att stoppa tåg
Anledningen till att tågen utgör en så stor brandrisk är att bromsarna kan spruta gnistor i flera kilometer i sträck, och att bränderna därför blir stora och svårsläckta direkt.
Om brandrisken är för hög måste till exempel skogsbruket stänga ned sin verksamhet helt. Nu varnar MSB för extrem brandrisk, men enligt Bengt Olsson överväger inte Trafikverket att stänga av några tågspår i förebyggande syfte.
– Vårt uppdrag är bland annat att se till att det går transporter som gagnar Sverige och svensk industri. Om vi stannar helt, då stannar Sverige. Det ska mycket till om vi ska stänga, då måste det nästan redan brinna.