– Vi är glada över att vi genom att sätta ett hårt tryck i förhandlingarna med vårt varsel har lyckats nå en uppgörelse som är bra för våra medlemmar. Självfallet löser denna uppgörelse inte alla problem som finns i branschen, men det är ett steg framåt, säger Sekos förbundsordförande Gabriella Lavecchia i ett uttalande.
– Vi hade aldrig löst detta utan den fantastiska mobilisering som våra medlemmar och förtroendevalda lyckats åstadkomma och det stöd som funnits bland allmänheten för de krav vi ställt på rimliga villkor för spårtrafikanställda, fortsätter hon.
Det nya avtalet innebär löneökningar enligt märket, totalt 7,4 procent under en tvåårig avtalsperiod. Det blir också en tydlig reglering gällande sena schemaändringar, besked ska lämnas minst två veckor i förväg. Vid oförutsägbara händelser får arbetsgivaren justera med kortare varsel.
I frågan om ensamarbete på resandetåg, den fråga som ledde till vild strejk i april är Seko och Almega överens om att det ska hanteras i en partsgemensam arbetsgrupp. Politiker och myndigheter ska uppvaktas för att lyfta frågan.
”Glad att vi kunnat nå en lösning”
Även fackförbunden ST, Sveriges Ingenjörer och SRAT accepterar medlarnas hemställan, uppger Almega.
– Jag är glad över att vi till slut kunnat nå en lösning som är godtagbar för både arbetsgivare och medarbetare inom spårtrafiken, säger Pierre Sandberg, förbundsdirektör på Tågföretagen.
Varken arbetsgivarna eller arbetstagarna önskar sena schemaändringar, nu är en förändring klar.
– Idén med modellen är att vi ska värja oss mot sena schemaändringar av betydande storlek. Jag bedömer att det kommer bli konsekvenser på sikt, modellen kommer att vara kostnadsdrivande och driva företagen att fatta beslut som syftar till mindre och tidigare schemaändringar, säger Pierre Sandberg till SVT Nyheter.