Personalbrist, förseningar, biljettkaos och höga priser är några av utmaningarna tågtrafiken står inför. Ytterst drabbar det resenärerna. På Västkustbanan mellan Göteborg och Skåne kommer exempelvis inga tåg gå under sommaren på grund av personalbrist och banarbeten.
– Sedan förra sommaren har vi gjort en ordentlig kartläggning över vad som gått fel och vi har gjort ett antal insatser, säger Monica Lingegård, vd för SJ.
Som exempel ger hon en nystartad lokförarskola, en ny schemamodell, att de började planera för sommaren redan i februari och mer resurser till bolagets kundcenter.
– Vi har gått från väldigt långa kötider ner till två minuter.
”Planeringsverktyget har blivit bättre”
En av orsakerna till strulet är Trafikverkets nya planeringssystem som lanserades i slutet av 2022. Det nya digitala systemet fungerar inte helt och har lett till att besked om avgångar och ändringar i schemat kommit i sista minuten. Något som var en av de främsta orsakerna till att tågpersonalen hotade med strejk tidigare i maj.
– Vi har gjort uppgraderingar och förbättringar under våren – och det har blivit bättre, säger generaldirektören för Trafikverket, Roberto Maiorana, och tillägger att de varken är färdiga eller nöjda.
Att man ändå valde att implementera systemet trots problemen förklarar Roberto Maiorana med att myndigheten gjorde sitt bästa hinna till lanseringsdatumet, som var satt sedan länge.
– Jag tycker fortfarande att det var rätt att göra det, säger generaldirektören.
Men SJ-vd:n är delvis av en annan åsikt.
– Hade man kunnat skjuta på det ett år, då hade kanske gått bättre, säger Monica Lingegård.