SVT Nyheters intervju med konsumentminister Per Bolund om åldersgräns på sociala medier har under morgonen väckt stor uppmärksamhet och en rad kritiska kommentarer i sociala medier.
Men från företagen i branschen är tämligen tyst. SVT Nyheter har kontaktat företrädare för Facebook och Google, för att höra hur de ser på de nya reglerna:
Knapphändiga svar
Google, som äger Yutube, hälsar att man avböjer att kommentera den svenska lagstiftningen och att YouTube redan i dag har en åldersgräns på 13 år.
Facebook, som också äger Instagram, skriver följande i ett mejl:
”The implementation of the regulations will take place over the next two years, and we look forward to being part of this discussion. (De nya reglerna kommer att implementeras under de kommande två åren. Vi ser fram emot att vara en del av denna diskussion. )”.
Mejlet från Facebooks PR-ansvarige avslutas:
”Var vänlig tillkriv kommentaren 'en talesperson på Facebook' om ni väljer att använda den.”
”Orimligt”
Något annorlunda lät det i december, när EU:s dataskyddsdirektiv slutbehandlades och den tänkta gränsen höjdes från 13 till 16 år. Då reagerade flera stora IT-företag kritiskt, fast via ombud:
– Det är orimligt att ett 15-årigt barn ska behöva föräldrarnas tillstånd. Detta är sista-minuten förändringar, sade Alexander Whalen från gruppen Digital Europe till Financial Times. Organisationen representerar teknikföretagen intressen i Bryssel.
Tonårig målgrupp
En orsak till kritiken är att de företag som bryter mot reglerna kring hanteringen av data från minderåriga hotas av böter. Många av de sociala medierna har också tonåringar som sin allra viktigaste målgrupp, och deras ägare riskerar nu att hela affärsidén havererar.
16-årsgränsen fick också kritik för att inte ha förankrats hos barnrättsorganisationer. Gruppen Coalition for Children Online, där bolag som Google, Facebook och Teliasonera ingår, hävdar till exempel att förslaget uppmuntrar barn att ljuga om sin ålder.