Vid 8-tiden på torsdagsmorgonen drabbades storbanken Nordea av tekniska problem, vilket gjorde att deras kunder hade svårt att logga in på Nordeas mobilbank samt den nya nätbanken.
Först vid 17-tiden på torsdagseftermiddagen, hela nio timmar senare, var problemen lösta. Åtminstone delvis då det fortsatt var vissa problem med att logga in på mobilbanken om man använde sig av BankID.
Inte förrän vid 22.30 på torsdagskvällen kunde Nordea ge besked om att även inloggningen till mobilbanken nu fungerade som den skulle.
– Sedan en stund ska nu även inloggning i mobilbanken med BankID fungera, säger presskommunikatör Mikaela Östman.
Vad de tekniska problemen berott på kan dock Nordea i nuläget ge några besked om.
– Vid tekniska incidenter är fokus på att tjänsterna ska bli tillgängliga igen så snabbt som möjligt. Därefter görs en genomgång för att fastställa orsaken.
Liknande problem i december
I slutet av december upplevde Nordea liknande problem. Inte heller då kunde kunder logga in på mobil- och nätbanken. Dessutom fick banken indikationer på att vissa kortbetalningar inte gick igenom.
Den gången var problemen lösta efter ett par timmar.
Artikeln uppdateras.