Det företag som hittills toppar listan år 2022 är Telia med 524 anmälningar. Foto: Per Larsson / TT, Jessica Gow/TT

Telebolag och bilvärdering i topp på ”skamlista”

Uppdaterad
Publicerad

Bilvärderingssajter, ett krisande resebolag – och en telekomjätte. Det är några av de mest anmälda bolagen hos Konsumentverket år 2022.

Det är tidningen Råd och Rön som varje år sammanställer en lista över de bolag som fått flest anmälningar hos Konsumentverket.

Det företag som hittills toppar listan år 2022 är Telia med 524 anmälningar – och enligt tidningen riktas missnöjet i huvudsak mot företagets kundtjänst.

År 2021 placerade sig telekombolaget på listans andraplats, och Konsumentverket har valt att följa upp det ärende som inleddes förra året.

– Vi håller koll på detta fortlöpande, säger Cecilia Norlander, jurist på Konsumentverket, till Råd och Rön.

Beklagar att kunder hamnat i kläm

Telias pressavdelning skriver i ett mejl till TT att den största delen av företagens ärenden är kopplade till en förhandling med Viaplay som inte ”gick i lås”. ”Vi är otroligt ledsna för att våra kunder hamnade i kläm i dessa diskussioner. Sedan sändningsrättigheterna från Viaplay upphörde har vi jobbat med högsta prioritet för att ersätta våra kunder på allra bästa sätt”, skriver Telia bland annat.

På plats nummer två på Råd och Röns lista finns Detur, ett resebolag som tidigare i år hastigt stängde ned sin verksamhet med uteblivna resor och strandsatta resenärer som följd.

Bildvärderingssajter återkommer

Tre platser på topplistan upptas av bilvärderingssajter, där kunder bland annat fått fakturor på tjänster de trott var gratis. Enligt Konsumentverket är bolag med inriktning på bilvärdering vanligt förekommande på listan – år efter år.

– Det är frustrerande, det orsakar mycket problem. Samtidigt är det inte förbjudet att driva en bilvärderingssajt och ta betalt för det. Men det ska finnas skäliga villkor och pris ska framgå, säger Charlotte Söderlund, jurist på Konsumentverket.

Skamlistan 2022:

1. Telia, 524 anmälningar

2. Detur, 381 anmälningar

3. SAS, 303 anmälningar

4. Tele2, 266 anmälningar

5. Allente, 245 anmälningar

6. Bilupplysning.nu, 209 anmälningar

7. Telenor, 140 anmälningar

8. Bilregnr.eu, 132 anmälningar

9. Bildata.nu, 99 anmälningar

Företagen listas efter hur många anmälningar som har kommit in till Konsumentverket hittills i år. Det kan till exempel handla om vilseledande marknadsföring, brister i avtalsvillkor eller andra konsumenträttsliga problem. För att hamna på listan krävs också att verkets jurister öppnat ett tillsynsärende.

Källa: Råd och Rön, Konsumentverket.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.