”Vi ser väldigt allvarligt på den här typen av incidenter”, säger Johanna Eklund, ansvarig för granskning på PTS, om att tusentals kunduppgifter har läckt från telefonoperatörer. Arkivbild. Foto: FREDRIK SANDBERG / TT

Tusentals kunduppgifter läckte från teleoperatörer

Uppdaterad
Publicerad

Uppgifter om tusentals abonnenter hamnade i fel händer på grund av att obehöriga tagit sig in i teleoperatörerna Telenors och Tele2:s säljstödsystem. Uppgifterna misstänks ha använts för oseriös marknadsföring och granskas nu av Post- och telestyrelsen.

Både Telenor och Tele2 anmälde incidenterna till Post- och telestyrelsen (PTS) efter att de hade upptäckts i september tidigare i år. PTS gör nu en tillsyn och granskar hur operatörerna lever upp till de krav om skydd av uppgifter som finns, enligt ett pressmeddelande.

– Det framgår väldigt tydligt i lagen att operatörerna har ett ansvar att skydda uppgifterna. Vi ser väldigt allvarligt på den här typen av incidenter, säger Johanna Eklund, ansvarig för granskning på PTS.

Välkomnar tillsynen

Telenor upptäckte intrånget då bolaget gjorde en kontroll av loggar i systemet och vissa användarkonton visade sig ha ett onormalt högt antal sökningar. Det visade sig att över 30 000 abonnentuppgifter hade läckt, skriver TT.

Bolaget inledde en utredning där det kom fram att uppgifterna som kommit ut till obehörig part har använts för att värva kunder till den konkurrerande operatören Tre, enligt Telenor Sveriges presschef Mikko Viitala till SVT Nyheter. Det ska ha hänt i början av det här året.

– Vi välkomnar den tillsyn som nu görs och ser allvarligt på det som skett. Vi anmälde det hela tidigt till PTS och har sedan tidigare polisanmält incidenten då vi anser att vi blivit utsatta för ett brott, säger Viitala.

Klar nästa år

Även Tele2 drabbades av dataintrång där kunduppgifter hamnade hos oseriösa telefonförsäljare. Enligt Tele2:s kommunikationsansvarige Joel Ibson är det två användarkonton i Tele2:s säljstödsystem, som har använts av en återförsäljare för onormalt många uppslag i systemet från årsskiftet.

– När vi upptäckte det här så hade uppslag gjorts på 2 800 kunder. En liten andel av dessa hade sedan kontaktats av telefonförsäljare av andra mobila abonnemang. Så fort vi upptäckte det här stängde vi av återförsäljaren och kontona, säger Joel Ibson.

Post- och telestyrelsens granskning väntas vara klar i början av nästa år.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.