– De har kommit ännu längre ifrån varandra under den här processen vilket är väldigt olyckligt om man ska komma överens framöver, säger Medlingsinstitutets generaldirektör Irene Wennemo.
Den 25 april avbröts alla förhandlingar mellan Tesla och IF Metall, och sedan dess har det varit tyst mellan parterna. Sedan dess har strejken fortsatt att utökats med nya sympatiåtgärder i både Sverige och flera grannländer. Trots det nobbade Tesla snabbt medlarens försök att få till stånd nya förhandlingar.
– Dels säger de att stridsåtgärderna inte slår tillräckligt hårt, att de kan fortsätta bedriva sin verksamhet i Sverige, säger Irene Wennemo.
Tesla har lånat in 47 strejkbrytare från deras verksamheter i länder som Storbritannien, Italien och Nederländerna.
Tesla har delvis mött vissa krav om till exempel lön och pensioner – men facket nöjer sig inte. Det är den stora principiella frågan om kollektivavtal som har lett till den största infekterade debatten sedan andra världskriget. Strejken som pågått i 234 dagar är nämligen den längsta sedan 1920-talet enligt IF Metall.
– Det var ingen avgrund mellan parterna och IF Metall höll med om att de har gjort förändringar som innebär att de kommit närmare varandra i vissa sakfrågor, men framförallt kan man säga att Tesla helt enkelt inte vill ha ett kollektivavtal.
Men ser du någon möjlighet att få till ett kollektivavtal med Tesla framöver?
– Det är svårt att säga, det är väldigt ovanligt att en arbetsgivare är så principiellt emot kollektivavtal.