• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Konstnären Lars Vilks och två poliser dog i en bilkrasch på söndagen sedan deras bil hamnat i fel körfält på E4. Foto: Johan Nilsson/TT/Fredrik Sandberg/TT

Vilks ex-livvakt om dödliga kraschen: ”Den största av otur”

Publicerad

Det är inte helt klarlagt hur det gick till när Lars Vilks och två poliser krockade med en lastbil utanför Markaryd. Trots hotbilden mot konstnären så utesluter en av hans tidigare livvakter ett attentat.

– Jag kan inte tänka mig att det är något annat än en olycka, säger han till SVT Nyheter.

Utredningen kring krocken, som inträffade på söndagseftermiddagen, pågår fortfarande. Det står klart att det 4,5 ton tunga fordonet som Lars Vilks och de två poliserna färdades i hamnade i fel körbana, men hur är fortfarande oklart.

En av polisens teorier är att ett av bilens punkteringsfria däck exploderat. Mycket tyder också på att händelsen skedde när fordonet färdades i hög hastighet.

”Inga nybörjare”

Att köra snabbt vore inget ovanligt i situationen, enligt en av konstnärens tidigare polislivvakter, som vill vara anonym.

– Ibland kör man fort för att man ska komma fortare fram, få kontroll. De ligger aldrig och kör 60 km/h på en motorväg, då blir du mer uppmärksammad, säger han.

Han kände själv poliserna och finner det inte troligt att någon av dem skulle göra ett enkelt misstag.

– De är mycket kompetenta och rutinerade. Det är inga nybörjare och har en extremt bra utbildning, något vi fick även på min tid, säger han.

”Kör aldrig med dåliga däck”

Om ett framdäck exploderar på motorvägen så är det inte konstigt om föraren tappar kontrollen, enligt honom.

– För mig verkar det som att det är den största av otur som gjort att det blivit så här. Bilarna undersöks regelbundet, man kör aldrig med dåliga däck, säger han.

– Tänk dig att du kör ett fordon på flera ton och får en däckexplosion på framhjulet. Jag tror inte någon förare kan häva det.

Nu hoppas den tidigare livvakten på att få ett definitivt svar på vad som hände.

– De kommer vända på varenda sten för att ta reda på vad som hänt och för att få bort konspirationsteorierna som jag tror flödar kring detta nu, säger han.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.