Bengt Silfverstrand var socialdemokratisk toppolitiker i Höganäs när han kom i kontakt med Lars Vilks.
– Jag beklagar verkligen hans bortgång, säger han.
– Vi hade inte mycket direktkontakt, men vi träffades nån gång hos en gemensam vän i Höganäs. Däremot följde jag hans arbete med konsten, säger Bengt Silfverstrand.
Humor och provokation
Han minns Lars Vilks som en konstnär som använde humor i sitt skapande men också ville provocera med sin konst.
– Det har kännetecknat honom hela tiden. Han gillade happenings, jag glömmer aldrig skrotbilen som han målade och ställde upp i Höganäs, säger Bengt Silfverstrand.
– Nimis är ju ett bra exempel på det provokativa i hans konstnärsskap, Allt bråk med länsstyrelsen om det olagliga konstruktionen var en del av konstverket.
Och samtidigt satte Nimis Höganäs på kartan – träkonstruktionen var och är en stor turistattraktion på Kullaberg.
Priset blev högt
Enligt Bengt Silfverstrand hade Lars Vilks i sitt skapande en lust att provocera.
– Till slut blev priset för hans konstnärsskap högt, han tvingades ju leva på hemlig ort med ständig bevakning.