Batteriet till en elbil kan ge upphov till mycket stor klimatpåverkan vid tillverkningen.
SVT har fått mycket reaktioner på gårdagens inslag om att de största elbilsbatteriernas utsläpp av koldioxid kan motsvara att köra en snål dieselbil 20.000 mil. För de vanligaste typen av elbilar, med batterier som klarar ca 20 mil utan laddning, blir siffran lägre, ca 5.000 mil.
LÄS MER: Elbilens batteri kan vara en klimatvärsting
Det är svenska miljöinstitutet IVL som tagit fram forskningsrapporten. De menar inte att resultaten pekar på att det är fel med elbilar, men de tycker tillverkarna borde klimatanpassa tillverkningen av elbilsbatterier bättre. Ett förslag är därför att märka batterierna – och helst hela bilen- med hur stor klimatpåverkan som har skett under produktionen. En livscykelanalys. Och energimyndigheten ställer sig bakom förslaget.
– Det tror vi är bra, säger Peter Engdahl, det är en fråga Sverige kan driva, men jag tror det i så fall måste ske minst i ett Europeiskt perspektiv.
Regeringen har inte tagit ställning
Regeringen har tidigare lagt förslag om att miljömärka alla bränslen till bilar. Det är stort skillnad i utsläpp beroende på hur klimateffektivt bränslena framställts – inte minst gäller det förnyelsebara bränslen som etanol och biodiesel. Miljöminister Karolina Skog uttalar sig nu även försiktigt positiv till idén om att klimatmärka själva bilen.
– Om det är genomförbart vill jag absolut inte stänga dörren för ett sådant förslag, men regeringen har ännu inte hunnit ta ställning till det, säger hon till SVT.
LÄS MER: Omöjligt ladda elbil i flera områden
Energimyndigheten har beställt rapporten och tycker den lyfter en viktig miljöaspekt av elbilar, men man tror ändå på elbilar som en viktig del av framtiden. Rapporten visar också att det finns stora möjligheter att minska klimatbelastningen. Dels genom att välja klimatsnål tillverkning, men också genom att anpassa batteriets storlek till behoven.
– Man skall ha rätt storlek. I dag köper många elbil med kapacitet som skall klara längre resor, man kanske gör väldigt sällan. Då kan en laddhybrid visa sig vara ett alternativ, säger Peter Engdahl.
Vill lägga fabrik i Sverige
En annan viktig slutsats är att återvinningen av batterier behöver utvecklas. Och att det gör stor skillnad om man har batterifabriker som drivs av fossilfri el. Då kan man få ner klimatpåverkan rejält. Detta betyder, enligt Energimyndigheten ytterligare ett argument att lägga en fabrik för elbilsbatterier i Sverige, där vi ju har mycket hög andel fossilfri el.
LÄS MER: Allt fler väljer att köpa elbil
– Absolut! Den möjligheten är också ett av skälen att vi engagerar oss i denna fråga, och bidrar till mycket forskning, säger Peter Engdahl på Energimydnigheten.