Sedan Plus inlett sin granskning av elbolag och bland annat berättat om Mikael Bergkvist i Grillby, har tipsen strömmat in från personer som känner igen sig i problematiken kring kring gamla avtal och fullmakter som använts av Svensk Kraftrevision, KR Energiförvaltning, Nordisk Krafthandel och Axilia.
”Jag är helt slut”
Så här skriver några av dem som kontaktat oss:
”Vi har under några år haft bekymmer med en fullmakt hos Kraftrevision. De har haft fullmakt att byta elleverantör åt oss och givetvis till elbolag som de själva har intresse i. Vi har tagit oss ur själva fullmakten med hjälp av Tingsrätten men har nu fått fakturor från ett bolag som heter Nordisk Krafthandel på avtalsbrott. Jag har bestridit fakturorna och tänker inte betala dessa.” Ingela.
”Har blivit blåst av flera elbolag. Betalat dubbla räkningar, fått Kronofogden efter mig. Lång och dyr historia jag inte kommer ur eftersom ingen svarar på varken telefon eller mejl. Jag är helt slut!” Johan.
”Vi har också råkat ut för oseriösa elbolag vi har anlitat en advokat som har försökt att nå KR Energifövaltning utan resultat. Det har nu gått 3 veckor.” Tomas & Anna-Stina
”Jag har fått en räkning från Nordisk Krafthandel på 1 500 kr. Det står att jag har brutit ett avtal i förtid som är 90 dagar, kostar 1 500 kr. Har anmält det till konsumentverket också. Hutlöst”. Louise
”Nordisk Krafthandel skickar fakturor på elleveranser, brytavgifter, avgift för betalningsföreläggande till KF, förseningsavgifter. Vi bestrider allt!” Liza
Ska strykas som kund
Svensk Kraftrevision har gått i konkurs, men delar av styrelsen är samma som i KR Energiförvaltning. Plus har sökt KR Energiförvaltning utan resultat. Plus har tidigare varit i mejlkontakt med Nordisk Krafthandel och Axilia. De har dock avböjt att ställa upp på intervju.
Axilia skriver att de ser allvarligt på den kritik som riktas mot bolaget. ”Därför har Axilia tillsatt en extern utredning och kan inte kommentera vidare innan den utredningen är klar.” De skriver också att: ”Om det framkommer att andra företag har vilselett Axilia i samband med förvärv av kunder kommer Axilia att vidta rättsliga åtgärder mot det företaget”.
Nordisk Krafthandel skriver till Plus om användingen av gamla fullmakter: ”Vi har i efterhand kommit fram till att att vi brustit i vår hantering och inte haft tillräckligt tydlig information till kunder och för detta kan vi bara be om ursäkt. (...) Om vi ser att en fullmakt är ogiltig så stryks den kunden hos oss”.
Energimarknadsbyrån vittnar om hundratals klagomål mot Nordisk Krafthandel. Den 22 februari satte Svensk Handel Nordisk Krafthandel på sin varningslista på grund av alla klagomål.