Från och med 1 september 2018 är det inte längre möjligt att ingå i ett avtal muntligt. Telefonförsäljning där företaget kontaktar konsumenten måste istället få sina avtal skriftligt eller digitalt signerade för att avtalet ska gälla.
– I och med ändringarna kommer säljaren att behöva skicka en bekräftelse i skriftlig form, till exempel via post eller e-post. Konsumenten måste sedan skriftligen acceptera avtalet innan det är giltigt, skriver riksdagen.
Syftet med lagen är att stärka konsumentskyddet, uppger riksdagen.
Fakta: Lagen i korthet
Lagen innebär att det inte längre ska vara möjligt att ingå i ett avtal muntligen när ett företag på eget initiativ kontaktar konsumenten per telefon. Om parterna blir överens ska försäljaren skicka anbudet skriftligen och köparen ska svara skriftligen. Det kan ske via mejl, sms eller vanligt brev.
Den nya lagen gäller alla branscher som säljer varor eller tjänster via telefon. Inget undantag görs för bolag som redan har en affärsrelation till konsumenten. Lagen ska dock inte gälla ideella organisationer, föreningar och politiska partier.