Från och med 1 september kan telefonförsäljare inte binda någon till ett muntligt avtal. Arkivbild. Foto: Per Larsson/TT

Nu förbjuds muntliga avtal vid telefonförsäljning

Uppdaterad
Publicerad

I dag träder en ny lag i kraft, som innebär att telefonförsäljning där företaget ringer kunden ska kräva en skriftlig eller digital signatur. Detta för att öka konsumentens trygghet mot oseriösa försäljare, rapporterar SR.

Från och med 1 september 2018 är det inte längre möjligt att ingå i ett avtal muntligt. Telefonförsäljning där företaget kontaktar konsumenten måste istället få sina avtal skriftligt eller digitalt signerade för att avtalet ska gälla.

– I och med ändringarna kommer säljaren att behöva skicka en bekräftelse i skriftlig form, till exempel via post eller e-post. Konsumenten måste sedan skriftligen acceptera avtalet innan det är giltigt, skriver riksdagen.

Syftet med lagen är att stärka konsumentskyddet, uppger riksdagen.

Fakta: Lagen i korthet

Lagen innebär att det inte längre ska vara möjligt att ingå i ett avtal muntligen när ett företag på eget initiativ kontaktar konsumenten per telefon. Om parterna blir överens ska försäljaren skicka anbudet skriftligen och köparen ska svara skriftligen. Det kan ske via mejl, sms eller vanligt brev.

Den nya lagen gäller alla branscher som säljer varor eller tjänster via telefon. Inget undantag görs för bolag som redan har en affärsrelation till konsumenten. Lagen ska dock inte gälla ideella organisationer, föreningar och politiska partier.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.