Så här säger lagen. Utländska lastbilar som kommer med en transport till Sverige får endast göra tre andra stopp under sju dagar i Sverige – sedan måste de lämna landet igen.
Men SVT:s granskning visar att illegala lastbilstransporter är ett omfattande problem och att flera stora bolag har åkt fast i polisens kontroller.
Enligt Roger Ogemar, bilinspektör hos polisen i Västerås, stoppar de fler otillåtna utländska transporter än någonsin tidigare.
– Speditören anlitar ofta den billigaste transportören. Kan man få transportörer från låglöneländer är det så klart billigare än svenska åkerier. Beställaransvaret är ganska tandlöst, säger han.
I takt med att trafikpolisen har trappat upp antalet kontroller har de märkt att åkerierna använder kreativa metoder för att kringgå reglerna.
Hör bilinspektör Roger Ogemar berätta om lastbilen som hämtade 50 spännband i Polen för att runda lagen – i videon ovan.
Så mycket böter har utländska åkerier betalat
SVT har gått igenom samtliga Transportstyrelsens beslut gällande sanktionsavgifter för internationella vägtransporter sedan 2020. Det handlar om drygt 400 beslut.
Tre fjärdedelar av åkerierna som har fått böter är registrerade i fem länder: Polen, Bulgarien, Lettland, Estland och Litauen.
Sammanlagt har Transportstyrelsen beslutat om nästan 17 miljoner i sanktionsavgifter och de fem toppländernas åkerier har betalat sammanlagt över 13 miljoner.
Källa: Transportstyrelsen