Att planera sin tågresa kan bli svårt på flera olika sträckor när Trafikverkets planering för banarbeten haltar. Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT

Trafikverket går upp i stabsläge efter personalbrist

Publicerad

Trafikverket ligger fortsatt långt efter med sin planering för olika banarbeten. Det i kombination med personalbrist gör att myndigheten tvingas gå upp i stabsläge från och med fredagen.

– Vi saknar i dag ungefär 100 trafikledare och ett 30-tal planerare, säger Trafikverkets presschef Bengt Olsson.

SJ kan fortfarande inte släppa biljetter för resor mellan Stockholm och Göteborg för ett flertal dagar i mitten av maj. Anledningen är att Trafikverkets planering för när banarbeten ska utföras fortfarande inte är klar. Vanligtvis ska den ges ut till tågbolagen med 18 veckors framförhållning.

– Vi förstår att folk som vill resa med oss blir frustrerade men vi vill inte sälja några biljetter till avgångar som senare kan komma att behöva ställas in, säger Jonas Olsson, presskommunikatör på SJ.

Ställde till det i jul och i påsk

Personalbristen och den eftersläpande planeringen från Trafikverket skapade problem för resenärer även inför jul och påsk. En del av det har att göra med att man i december introducerade ett nytt digitalt planeringssystem.

I nuläget är det ingen trafik som påverkas av de försenade planeringarna av banarbete men enligt Bengt Olsson kommer myndigheten inom kort behöva schemalägga banarbeten med en dags varsel på vissa sträckor.

– Därför gör vi de här kraftfokuseringarna som stabsläget innebär, säger han.

Priserna stiger snabbare

Hur mycket planerna för banarbeten haltar varierar på olika sträckor. Men enligt Bengt Olsson är det runt storstäderna mest arbete görs. I förlängningen innebär det att där kan biljettsläpp för resor dröja som längst.

Trafikverket säger att deras mål är att resenärerna inte ska märka av arbetena och att tågen ska gå efter tidtabellerna. Men ju närmare inpå tågbolagen kan släppa sina resor desto snabbare stiger också biljettpriserna efter de lagts ut för försäljning.

På så sätt påverkar det resenärerna ändå?

– Priser har vi inget att säga till om. Hur man väljer sina prismodeller är upp till tågbolagen, säger Trafikverkets Bengt Olsson.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.