Säkerhetsbrister i nytt it-system – personal ”panikutbildas”

Uppdaterad
Publicerad

Tågbolagen varnar för kaos när Trafikverket byter it-system i helgen. Samtidigt kan SVT avslöja att säkerhetsbrister har upptäckts i sista stund – och att personal “panikutbildas” för att kunna identifiera fel manuellt.

Tågsverige skakas av en infekterad konflikt. Trafikverket på den ena sidan, tågbolagen på den andra.

Konflikten grundar sig i införandet av ett nytt system kallat Marknadsanpassad planering av kapacitet, MPK, vars syfte är att förenkla tågplaneringen i Sverige.

SVT Nyheter granskar

Enligt SJ och andra tågbolag är det nya systemet inte nog testat mot övriga system. Men Trafikverket har, trots upprepade larm, beslutat att bytet ska genomföras natten mellan lördag och söndag.

– Vi har beställt alla bussar som finns tillgängliga i hela Sverige den kommande veckan. Vi hoppas på det bästa, men rustar för det värsta, säger Tobbe Lundell, presschef på SJ.

Ett miljardprojekt

Arbetet med det nya systemet har pågått sedan 2014 och införandet har försenats i omgångar. Den totala kostnaden beräknas till över en miljard kronor.

SJ:s Tobbe Lundell menar att branschen har varit tydlig med att det behövs mer tid för testning och att Trafikverket borde skjuta på systembytet ett år.

– Vi hade behövt många månader, men har fått ett par veckor. Det är oroande och inte acceptabelt.

Information kan försvinna

Bara dagar innan lanseringen har man dessutom, enligt SVT:s uppgifter, upptäckt säkerhetsbrister som kan innebära att information om mötande tåg kan försvinna ur en del av systemet på lågtrafikerade banor. Nu “panikutbildas” personal som manuellt ska kunna dubbelkolla information och identifiera felaktigheter.

– Det är en av säkerhetsåtgärderna vi behöver införa för att kunna trafikera på ett säkert sätt, säger Trafikverkets generaldirektör Roberto Maiorana.

Han bekräftar att brister har påträffats.

– Det är ett system som vi har utvecklat väldigt nära inpå införandet och det är klart att det kan uppstå en oro. Men jag bedömer att vi har ganska bra koll på de här bristerna och kan hantera dem, säger Roberto Maiorana.

Kan ni vara säkra på att det inte finns fler brister? 

– Vi kan vara säkra på att trafiken är säker. Det är vårt uppdrag.

Vet du mer om det här eller andra brister på järnvägen? Tipsa våra granskande reportrar här.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

SVT Nyheter granskar

Mer i ämnet