Transportstyrelsen har noterat tre särskilda områden som Trafikverket måste få ordning på för att slippa betala mångmiljonvitet.
- Påtalade brister i planeringen av tågtrafiken. Först i oktober presenterades ett tidsschema som sedan visade sig innehålla en massa fel.
- Kritik om att tågbolagen inte har fått tillräckligt med information.
- Det har inte gjorts någon risk- och konsekvensanalys i samband med att villkor har ändrats i den så kallade Järnvägsnätsbeskrivningen – den centrala beskrivningen av järnvägsnätet.
Överträdelser kostar miljoner
För varje överträdelse i tidsschemat kan Trafikverket behöva betala åtta miljoner kronor om de inte åtgärdar bristerna. Transportstyrelsen meddelar att de har tagit hänsyn till ekonomiska läget och MPK-projektets omfattning samt betydelse för järnvägsmarknaden, när de bestämde vitesbeloppet.
Den första tidsfristen går ut i augusti.
Trafikverket: Jobbar intensivt
Trafikverket tycker att det är viktigt att Transportstyrelsen följer upp deras arbete och berättar att de ser allvarligt på vad som hänt.
– Vi jobbar intensivt inifrån Trafikverket med den här frågan och även tillsammans med branschen för att utveckla arbetet med tågplaneringen säger Emanuel Alvarez, på Trafikverkets presstjänst.
Under november och december oroades tågbolagen av Trafikverkets införande av ett nytt it-system. Det innebar bland annat att SJ:s julbiljetter släpptes två månader senare än beräknat. I december var inte planeringen färdigställd och över 400 akuta fel rapporterades.
Vad är en tågplan?
I mitten av december gör Trafikverket en ettårsplan för tågtrafiken på större delen av Sveriges järnvägar. Sedan har tågbolagen till april på sig att ansöka om tåglägen i den kommande planen.
Efter det bjuds de sökanden in till att diskutera och lösa eventuella spårkonflikter. Sedan bestäms planen i september och då får också tågbolagen besked om vilka tåg de kan/får köra.
Källa: Transportstyrelsen