Tågen går, men personalen gråter. Så sammanfattar en anställd inom Trafikverkets tågledningscentral veckan som gått sedan det nya planeringssystemet infördes förra helgen.
– Jag har aldrig någonsin varit med om något liknande. Man har satt hela säkerhetssystemet ur spel – och det blir värre dag för dag, säger en anställd som vill vara anonym.
Orsaken är införandet av det nya systemet MPK vars syfte är att förenkla tågplaneringen i Sverige.
Myndigheten: Dagen D gick bra
På Trafikverkets intranät publicerades i veckan en artikel med rubriken: ”Dagen D för MPK gick bra”. Men inifrån myndigheten målar personal upp en helt annan bild. Här är några av kommentarerna på intranätet från den senaste veckan:
• ”Att säga att det gick bra är verkligen ett slag i ansiktet för alla oss som jobbar operativt”.
• ”Utbildningen vi fått är, milt uttryckt, värdelös”.
• ”Vi sitter i ett sjunkande skepp”.
– Det är en ohållbar situation. Fortsätter det vara en arbetssituation man inte härdar ut sitter vi snart utan personal. Med facit i hand kanske systemet inte var redo att införas, säger Charlotte Olsson, ordförande för Seko-klubben inom Trafikverket.
Över 400 akuta fel eller brister
Sedan i söndags har över 400 akuta fel eller brister kopplade till det nya systemet rapporterats in, vilket är en kraftig ökning från innan. Bland annat har viss information om mötande tåg försvunnit.
Bristerna har gjort att personal vägrat skriva under säkerhetsdokument, berättar en källa för SVT.
– Vi har största respekt för att det är väldigt annorlunda från tidigare. Men hela vår verksamhet vilar på att det ska vara tryggt och säkert att köra tåg. Det kommer vi aldrig göra avsteg från, säger Bengt Olsson, presschef på Trafikverket.
Situationen fick facket att agera tidigare i veckan med krav om åtgärder för att minska stressen och arbetsbelastningen i trafikledningscentralerna. Trafikverkets ledning har nu lovat att det ska bli bättre.
Har du tips om tågsituationen? Tipsa våra granskande reportrar här.