På fredagen drog jultrafiken igång med full kraft. Redan från lunchtid och fram till kvällen beräknades trycket öka på landets stora trafikleder för att därefter hålla i sig till jul.
– Det är i alla riktningar. Men det kommer definitivt vara ett stort tryck upp mot fjällvärlden, säger Trafikverkets presschef Bengt Olsson.
”Pulsådern” extra belastad
Totalt väntas upp emot 2,5 miljoner bilister ha färdats på de svenska vägarna när helgen är över.
Sträckorna som väntas drabbas hårdast är E6 längs Västkusten, E45 mot Dala- och Jämtlandsfjällen, Riksväg 26 från Kristinehamn och norrut samt E4:an med de anslutande vägarna E16 och E14 mot Jämtlandsfjällen.
Också på Riksväg 70 från Stockholm och Mälardalsområdet, liksom på E22 mot Kalmar, väntas trafiktrycket vara högt.
– Det kommer vara rätt mycket trafik på den pulsåder vi har i Sverige, det vill säga E4:an, som går från Helsingborgshållet och uppåt mot Stockholm för att fortsätta uppåt mot ostkusten. Det blir påfarten för de bilar som ska vidare in i fjällvärlden, säger Bengt Olsson.
Varnar för halka
Under fredagen väntas det oväder som på torsdagen dragit in över landet hänga kvar och ge både snö, is och vägbanor runt fryspunkten.
Det är också då som flest trafikanter som ska färdas längre sträckor beräknas resa. På lördagen spås de med omkring två timmars sträcka bege sig ut på vägarna, och de med ännu kortare restid väntas åka även på julafton.
Trafikverket manar till extra försiktighet och planering.
– Det kan bli en del förskjutningar i tid, men jag tror att de flesta ändå kommer försöka ge sig iväg. Det kan vara rätt stökigt på vissa vägar och det ställer långtgående krav på den som sitter bakom ratten.
Tips: Tänkt på detta om du ska resa med bil under julhelgen
• Planera resan och vilka stopp som ska göras. Det är inte bara bilen som behöver tankas, även den som sitter bakom ratten behöver fylla på med energi.
• Eftersom det är vinter är det bra att förbereda för det värsta. Ta med bogserlina, laddkablar, snöskyffel och varma kläder. Ta även med varm dryck om bilen skulle behaga stanna.
• Håll avståndet och anpassa hastigheten till det underlag du kör på. Underlaget kommer skifta mycket och ordentligt från nollpunkten och långt ned mot minusgrader.
• Ska man upp i fjällvärlden är dubbdäck att föredra. I halkbekämpade områden fungerar även friktionsdäck.
Källa: Bengt Olsson, Trafikverket