Trängseln inom kollektivtrafiken ökar – länsstyrelserna kräver nationella riktlinjer

Uppdaterad
Publicerad

Trots uppmaningar om att undvika kollektivtrafiken är trängseln ofta stor i rusningstrafik. Det visar en sammanställning av trafikläget under de senaste veckorna från landets 21 länsstyrelser som SVT tagit del av. Nu kräver landets länsstyrelser tydliga nationella riktlinjer för vad som ska räknas som trängsel.

Det är fortfarande färre som reser i kollektivtrafiken än det var vid samma tidpunkt förra året.  Men under augusti har resandet börjat att ta fart igen. 

Markant ökning

Östergötland har haft en markant ökning av antalet resenärer. Kalmar rapporterar också ett stort tryck på kollektivtrafiken och i Stockholm ökade den spårbundna trafiken i innerstaden under vecka 34 jämfört med veckan innan. I flera län stoppas resenärer från att gå ombord vid hög beläggning på enskilda fordon.

Fint badväder, skolstart och fler som återgår till arbetsplatserna efter semestern är några förklaringar. 

För att minska smittspridningen av Corona vill Folkhälsomyndigheten att man undviker att resa kollektivt när det inte går att boka en sittplats. Vi uppmanas också att inte resa under rusningstrafik. 

Följer inte råden

Men när landets 21 länsstyrelser nu sammanfattar de senaste veckornas trafikläge kan man konstatera att många resenärer inte har hörsammat råden.

– Vi har problem med trängsel i rusningstrafiken. Det är så klart störst i storstadsregionerna, men det finns även ute i landet. Det bekymrar mig eftersom det innebär en smittrisk, säger Marcus Björklund som är beredskapsdirektör på Länsstyrelsen Skåne.

När är det för trångt?

Det kan vara svårt för både resenärer och förare att veta vad som ska klassas som Coronaträngsel. När ska man neka passagerare att gå på bussen? Och hur nära är för nära när man som passagerare inte kan hålla en armlängds avstånd till sina medresenärer? 

Det här vill landets länsstyrelser ha svar på. Därför efterlyser de nationella riktlinjer för vad som är trängsel i kollektivtrafik.

– Vi tycker att det är ett problem att man har svårt att bedöma om man är i en situation där det är alldeles för trångt, säger Marcus Björklund.

Hur skulle ett sådant regelverk kunna se ut rent konkret i bussen eller på tåget?

– Man kan ju begränsa antalet som får gå på helt enkelt. Chauffören skulle kunna räkna huvuden. Man kan också göra ett regelverk för hur man kan märka upp hur många platser som får användas eller att man bara får ha sittande resenärer.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.