För många svenskar blir det fler och kortare utlandsresor nu än tidigare. Foto: Mike Baird, Wikimedia Commons/

Träning och upplevelser – här är svenskarnas nya resvanor

Uppdaterad
Publicerad

Ensamresor, träningsresor, unika upplevelser och flera kortare utlandsbesök. Så ser svenskarnas nya resmönster ut, enligt några av Sveriges största charterbolag.

– Folk vill ha mer än bara sol och bad. De vill ha upplevelser, träning, vandring, speciell typ av mat och möten med den lokala kulturen, säger Erika Butterworth, Sverigechef på Apollo.

SVT Nyheter har kontaktat flera stora resebolag för att se vilka resetrender som råder just nu. De flesta av bolagen ser samma tendenser.  

Fler men kortare resor

En generell trend är att svenskar reser oftare än tidigare. Den årliga resan har blivit tre eller fyra.

– Vi ser att man reser fler gånger och gör kortare resor, säger Adam Györki, presskontakt på TUI Sverige.

Även Solresor ser samma utveckling.

– Vi paketerar bland annat lite kortare resor. Det finns ett allmänt intresse för ibland hinner man inte vara borta länge, så onsdag till lördag eller torsdag till söndag räcker, säger Torbjörn Lehman, presskontakt på Solresor.

Stort intresse för träningsresor och för att resa ensam

De allt fler semesterresorna har också börjat få olika inriktningar. Siffror från TUI visar till exempel att antalet ensamresor under en treårsperiod ökat med 25 procent. Flera resebolag nämner också en annan typ av resor som väcker stort intresse.

– Våra träningsresor, där man åker och tränar en vecka tillsammans med en känd träningsprofil som är en ”influencer” bokas upp väldigt fort, säger Adam Györki.

Många väljer koncepthotell

En utveckling som alla resebolag nämner är koncepthotell som är anpassade efter en specifik typ av resenär och resa.

– Det är en trend som ökar enormt. Det finns vuxenhotell med åldersgräns, familjehotell och golfhotell, säger Barbro Holmberg, pressinformatör på Ving.

Siffror från TUI visar att 85 procent av deras kunder reser till koncepthotell.

– Oavsett var du åker är konceptet likadant. Kunden vet att det finns barnklubbar, träningspass, och så vidare, säger Adam Györki.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.