Sedan en lagändring trädde i kraft 2020, som gjorde det enklare att bygga om personbilar till A-traktorer, har antalet registrerade A-traktorer fördubblats och olyckorna skjutit i höjden.
I oktober förra året gav den förra regeringen Transportstyrelsen i uppdrag att titta närmare på säkerhetskraven. Nu har ett förslag på förändringar tagits fram.
Bland annat ska antalet passagerare begränsas och det vara krav på säkerhetsbälte samt på vinterdäck. Dessutom ska tekniska krav göra det svårare att manipulera hastighetsbegränsningen.
Stänger inte dörren för hastighetsökningar
Infrastrukturminister Andreas Carlson lyfter fram åtgärder för att minska möjligheten för trimning och kravet på bälte som extra viktiga:
– Man förvånas över att så många avstår från att använda bälte som faktiskt finns i de flesta A-traktorer redan, säger han.
Ytterligare ett förslag från Transportstyrelsen är att den nuvarande hastighetsgränsen på 30 kilometer i timmen ska kvarstå. Infrastrukturministern påpekar att Transportstyrelsen inte stänger dörren för hastighetsökningar – men att man vill se andra åtgärder på plats för att höja trafiksäkerheten.
– Nu kommer ju regeringen att inhämta synpunkter från på de här förslagen från berörda myndigheter och andra aktörer och där kommer den frågan också att finnas med, säger Andreas Carlson.