Bristerna inom Postnords posthantering har aldrig varit större än under 2016, enligt tillsynsmyndigheten Post- och telestyrelsen (PTS). I våras kom under 90 procent av alla A-postbrev fram i tid, normalt sett ligger siffran på omkring 94 procent.
I somras lade PTS fram en studie där myndigheten pekar ut en rad brister hos Postnord. Tidigare har Postnord påpekat att innehållet i rapporten speglar situationen under 2015 och första delen av 2016. Företaget hävdar att situationen inte är lika illa som i våras.
Men bolagets egen statistik visar att klagomålen har ökat.
I mars tog Postnord emot 5.597 klagomål från kunder, som rörde allt från felutdelade till försenade och saknade försändelser. Toppen nåddes i juli med 8.117 klagomål. I augusti hade antalet klagomål sjunkit till 7.499.
Fler klagomål på sommaren
Erika Ahlqvist, chef för distrubution på Postnord, säger att klagomålen brukar öka under sommaren.
– Dels tenderar vi att röra oss lite mer som mottagare, vi kanske flyttar ut till landet. Sedan har både vi och avsändaren fler vikarier. Det kan innebära att vi har inkörningsproblem, säger hon till SVT Nyheter.
Hon påpekar att statistiken även omfattar klagomål på andra postoperatörer, eftersom många kunder inte vet vilken operatör som är ansvarig. Dessutom menar hon att fler tenderar att höra av sig eftersom det har varit mycket skriverier om bolagets brister.
– I och med det utsatta läge som vi har haft är fler lyhörda för störningar, så att de kanske ringer lite oftare.
Inte tillräckligt
Men tillsynsmyndigheten Post- och telestyrelsen (PTS) anser inte att Postnords svar är tillräckligt för att förklara att klagomålen har ökat i så pass stor utsträckning sedan i våras.
– Nej, de effekterna kan förklara en liten del av uppgången. Det är fortfarande en allvarlig situation. Antalet klagomål pekar ju på att de måste vidta ytterligare åtgärder för att komma till rätta med de problem som de fortfarande uppenbarligen har. Det är viktigt att det inte bara är extraordinära åtgärder för att klara av den akuta situationen, utan att de byggs in permanent i organisationen, säger Sten Selander, chef för postavdelningen på PTS.
Han poängterar att kunderna inte skulle höra av sig om de inte hade problem.
– Det som bör bekymra Postnord är att det finns grund för klagomålen, inte att kunderna i större utsträckning ger sig till känna.
SVT Nyheter fortsätter att granska poststrulet i Sverige. Skicka in dina frågor till de ansvariga hos postoperatörerna på tipsaoss@svt.se.
Klagomål (reklamationer) till Postnord mars–augusti
Mars – 5.597 (varav 1.906 felutdelade försändelser, 261 försenade försändelser och 2.367 saknade försändelser)
April – 5.131 (varav 1.930 felutdelade försändelser, 204 försenade försändelser och 2.035 saknade försändelser)
Maj – 4.956 (varav 1.878 felutdelade försändelser, 189 försenade försändelser och 1.983 saknade försändelser)
Juni – 6.389 (varav 1.860 felutdelade försändelser, 228 försenade försändelser och 2.443 saknade försändelser)
Juli – 8.117 (varav 1.123 felutdelade försändelser, 123 försenade försändelser och 1.833 saknade försändelser)
Augusti – 7.499 (varav 2.156 felutdelade försändelser, 304 försenade försändelser och 3.689 saknade försändelser)
Källa: Postnord
Klagomål (reklamationer) 2011–2015
Totala antalet försändelser inom parentes
2015 – 74.045 (2.019.400.000)
2014 – 67.398 (2.135.800.000)
2013 – 71.929 (2.256.585.267)
2012 – 75.295 (2.367.872.584)
2011 – 73.985 (2.487.380 257)
Källa: Postnord