SVT har gått igenom anmälningar till Konsumentverket där kunder rapporterar om problem med dropshipping.
Klarna finns som betalalternativ på 23 av 41 aktiva sidor som anmälts i augusti och på 2 av de 20 mest anmälda sajterna i år – trots kritik och löften om striktare kontroller från Klarna.
– Klarna ses som en trygghet. När Klarna finns som betalningsmottagare tycker konsumenterna att sajten är seriös, säger konsumentvägledaren Christine Fransholm på Sveriges konsumenter.
Klarna: ”Ett branschproblem”
Joel Hedin, pressansvarig på Klarna, beklagar att de finns på anmälda sajter.
– Samtidigt visar det här omfattningen av problemet. Det är ett branschproblem som inte bara gäller Klarna. Sen ska man komma ihåg att en anmälan är en anmälan. Den behöver utredas.
Granskas av Konsumentverket
SVT har pratat med flera kunder som upplever att de inte fått hjälp av Klarna med att häva köpet när de handlat från oseriösa nätbutiker. Flera kunder som anmält dropshipping-sajter till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) har även anmält Klarna.
Konsumentverket granskar Klarna och har kritiserat banken för att inte respektera kundens rätt att invända mot kreditköp, bland annat genom att hänvisa till säljaren och ARN, när det inte behövs.
Kreditgivaren har enligt lag har lika stort ansvar för köpet som säljaren.
Sveriges konsumenter får många samtal om detta, även om det minskat under sommaren.
– Konsumenter som inte fått hjälp av företaget har vänt sig till Klarna. Då har Klarna inte tagit sin del i tvisten genom att exempelvis betala tillbaka pengarna eller ta bort betalningskrav, säger Christine Fransholm.
Branschorganisationen betonar att konsumenterna också har ett stort ansvar att kolla upp sajter innan man handlar.
”Vidtagit åtgärder”
Klarna svarar att invändningsrätten ska gälla och att konsumenter ska känna sig hjälpta. Företaget menar att de vidtagit åtgärder sedan i maj, vilket minskat anmälningarna till ARN.
– Vi har satsat på att få fram viktig konsumentinformation. Vi ökade kvalitetskraven på de anslutna handlarna och förbättrade interna processer och rutiner. Idag har klagomålen relaterade till oseriösa sajter minskat med 70% hos oss.
DROPSHIPPING
Dropshipping är en affärsmodell som används av företag som säljer varor på nätet men saknar eget lager. Varorna skickas istället direkt till kunden från fabriker utanför EU. Sajterna marknadsför sig främst i sociala medier.
Affärsmodellen är inte olaglig men används av många oseriösa aktörer.
Konsumentverket och Allmänna reklamationsnämnden har sett en drastisk ökning av anmälningar som rör dropshipping-företag. Sajterna anmäls ofta för sena eller uteblivna leveranser och varor som inte motsvarar beskrivningen.
Källa: Konsumentverket, ARN
SÅ SKA GÖRA OM DU BLIVIT LURAD
Företag som riktar sig till svenska konsumenter måste följa svensk konsumentlag.
Konsumenten har en ångerrätt på 14 dagar. Men om företaget inte lämnar korrekt information om ångerrätten förlängs den upp till ett år. I Sverige gäller 3 års reklamationsrätt.
Den som handlar med kredit har särskilt skydd. Enligt den så kallade invändningsrätten kan kunden rikta samma krav på återbetalning till kreditgivaren som till den ursprunglige säljaren.
Den som betalat med kort kan göra en kortreklamation och kontakta sin bank och be om återbetalning. Om du gjort en direktbetalning har du dock inte samma skydd som när du handlar på kredit.
Har du ångrat dig ska du ändå hämta ut varan. Annars kan företaget ta ut en avgift för outhämtade varor. Företaget kan bara kräva att varan skickas till ett annat land än där företaget är registrerat om det framgår av villkoren. Du måste kunna visa att du skickat tillbaka varan.
Är varan sen kan kunden först kräva att företaget levererar varan. I andra hand kan du kräva att få häva köpet.
Den som känner sig missnöjd ska vända sig till företaget och därefter till kreditgivaren, men om ingen vill betala kan man anmäla ärendet till ARN.
Källa: Konsumentverket