Tvådelad bild. En skärmbild på en klädkedjas hemsida, en på SVT:s reporter.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
SVT:s reporter förklarar: Så undviker du att bli lurad. Foto: SVT

Allt fler anmäler dropshipping-företag: ”Ökar hela tiden”

Uppdaterad
Publicerad

Så kallad dropshipping gör det svårt och dyrt att skicka tillbaka varor. Varor som dessutom sällan motsvarar förväntningarna. Anmälningar från missnöjda kunder ökar nu snabbt.

– Den här typen av anmälningar ökar hela tiden, säger Claudia Ayala Calderon, jurist på Konsumentverket.

Mellan 1 januari och 23 juli 2023 inkom 146 anmälningar mot dropshipping-företag till Konsumentverket. Under samma period i år låg siffran på 728.

Även Allmänna reklamationsnämnden (ARN) ser en ökning.

– Det senaste året har sett en mycket kraftig ökning av antalet ärenden där dropshipping förekommer. Vi pratar om flera tusen ärenden, säger Marcus Isgren, ordförande på ARN.

Riktar in sig på Sverige

Det handlar om webbutiker med en proffsig fasad som verkar svenska. Dropshipping innebär att en webbutik varken har egen tillverkning eller lagerhållning. Webbutiken beställer varor direkt från leverantören – som ofta finns utanför Europa – som i sin tur skickar varan direkt till kunden.

Affärsmodellen är inte olaglig men används av många oseriösa företag.

– Man bygger en image på sociala medier och lyfter ofta fram att varorna är tillverkade i Sverige, att de är handgjorda. Ofta skriver man en liten berättelse om den som gjort produkten. Men i själva verket skickas varorna direkt från fabriker i Kina och pengarna går till affärsinnehavaren, säger Emily Dahl, modevetare.

Företagen anmäls ofta för sena leveranser, uteblivna varor eller varor som inte motsvarar beskrivningen.

– Det är vanligt att konsumenten inte alls får tag i företaget när man vill reklamera sin vara eller ångra sitt köp, säger Marcus Isgren.

”Såg ut som två disktrasor”

Ett problem är dock att de här företagen ofta stänger ner eller slutar att svara kunderna.

Det hände Kristina Zengin som köpte två tröjor för 500 kronor styck efter att hon sett en annons i sociala medier. Hon tyckte att sidan såg trovärdig ut och företaget verkade vara baserat i Stockholm.

Men när hon efter tre veckor fick hem varorna fick hon en chock.

– Jag blev skitförbannad. Det var ju två disktrasor i stort sett. De var inte användbara. De var så fula.

Hon skickade tillbaka varorna i april, och bekostade själv returfrakten till Kina, men har ännu inte fått tillbaka pengarna. Företaget sade först att de skulle se över returen men har nu slutat svara.

– Om jag hade gjort beställningen i dag hade jag kollat recensioner och betalat på ett säkrare sätt. Jag orkade inte hämta mitt kort och registrera det. Jag körde swish, det kändes enklast, säger Kristina Zengin.

Se hur du undviker att bli lurad i videon.

Till vänster ser man produktbilden och till höger de tröjor som Kristina Zengin fick hem. Foto: Privat

DROPSHIPPING

Dropshipping är ett kostnadseffektivt sätt att bedriva e-handel. Affärsmodellen har vuxit i popularitet de senaste åren. Särskilt på Youtube finns flera kurser om hur man startar dropshipping-företag för att tjäna snabba pengar.

Företag som riktar sig till svenska konsumenter måste följa svensk konsumentlagstiftning. Konsumenten har en ångerrätt på 14 dagar. Men om företaget inte lämnar korrekt information om ångerrätten förlängs den upp till ett år. Och har kunden betalat med en kreditlösning så är kreditgivaren också ansvarig för eventuella fel i varan.

Känner man sig missnöjd ska man först vända sig till företaget och därefter till kreditgivaren, men om ingen av dem vill betala kan man anmäla ärendet till ARN. ARN prövar tvister mellan konsument och företag, men besluten är bara rekommendationer och företagen behöver inte följa dem.

– De flesta företagen följer våra beslut. Men vi ser en lägre följsamhet i de ärenden som rör gränsöverskridande handel, säger Marcus Isgren, ordförande på ARN.

Den som blivit lurad kan vända sig till Konsumentverket som granskar och medlar med företag.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.