Foto: TT arkiv

Fordonsskatten riskerar chockhöjas efter nya EU-krav

Uppdaterad
Publicerad

Regeringen vill få fart på miljöbilsförsäljningen genom att straffa nya bilar som släpper ut mycket koldioxid med rejält höjd fordonskatt. Samtidigt hotar nya EU-krav att göra skattehöjningen ännu större – och nu rasar bilbranschen mot den nya svenska skatten.

– Det skapar en oerhörd osäkerhet bland bilköparna, säger Bil Swedens vd Bertil Moldén till SVT Nyheter.

I förra veckan berättade SVT Nyheter om regeringens nya fordonskatt, som enligt de nya reglerna bland annat innebär att en ny bensindriven Volvo V90 T5, som drar 0,68 liter per mil, kommer att kosta 5.385 kronor om året i fordonskatt, nästan 4.000 kr mer än i dag.

Dubbel effekt

Nu kan nya EU-regler innebära att skatten höjs ytterligare. Under hösten kommer man att införa nya, mer verklighetstrogna sätt att mäta bilarnas utsläpp. Exakt vilka metoder och gränsvärden som kommer att gälla är oklart, men en sak är säker: Bilarna kommer att få klart högre värden för bränsleförbrukning.

– Alla siffror kommer att förändras med närmare 30 procent. Att Sverige då går före och lägger fast utsläppsnivåerna innan EU ens har har bestämt sig skapar en oerhörd osäkerhet och förvirring bland bilköparna, menar Bertil Moldén, vd för branschorganisationen Bil Sweden.

Bertil Moldén, vd Bil Sweden Foto: TT

Vilka är riskerna med det?

– Folk kommer inte att köpa bilar med den senaste och bästa tekniken. Försäljningen kommer att stanna av eftersom ingen vet hur hög skatten kommer att bli.

Dopade tester

Det test som används i dag, NEDC, har anor från 1970-talet och kritiseras för att för att försköna förbrukningssiffrorna. Genom att exempelvis stänga av lyse och luftkonditionering, köra med extra smala och hårdpumpade däck samt skruva av backspeglar och annat som orsakar luftmotstånd, går det att få ner förbrukningen ordentligt – under test.

När bilen körs i verklig trafik drar den betydligt mer bränsle – något de flesta bilister är väl medvetna om.

Skillnaden mellan uppmätt och verklig förbrukning har dessutom blivit allt större med åren, något som bland annat Teknikens Värld skrivit om. Extrautrustning och finesser gör bilarna tyngre och mer energikrävande samtidigt som tillverkarna har blivit allt skickligare på att optimera bilarna för att visa låg förbrukning under test.

40 procent högre!

Enligt organisationen Transport & Environents senaste rapport kan den verkliga förbrukningen vara 40 procent högre än den som uppmätts i test. Bilbranschen själva medger omkring 30 procent.

Hösten 2017 kommer EU att gradvis införa de mer verklighetstrogna testerna, kallade WLTP.

De ska bland annat innehålla test i verklig trafik där utsläpp av skadliga partiklar och kväveoxider kommer att mätas. Samtidigt kommer den angivna bränsleförbrukningen, och därmed utsläppen av koldioxid, stiga rejält.

Sexdubblad skatt

Foto: TT

Tidigare nämnda Volvo V90 T5, som i dag har en fordonskatt på 1.500 kronor om året – kan med den nya skatten, i kombination med EU:s höjda förbrukningsvärde (en ökning med uppskattningsvis 30 procent till 200 gram koldioxid per kilometer), kosta drygt 10.000 kronor, en höjning med 8.500 kronor.

En något törstigare bensinbil  får ännu kraftigare skattehöjning eftersom det är den del av koldioxidutsläppen som överstiger 140 gram per kilometer som beskattas hårdast med 100 kronor per gram.

Läs mer: Nio av tio bilar kan få höjd skatt

Regeringens lagförslag är nu ute på remiss. Från bilbranschens sida lobbar man hårt för att fördröja den fram till att EU bestämt sig för vilka gränsvärden och mätmetoder som ska gälla.

Enligt Bertil Moldén på Bil Sweden är det inte enbart branschens vinster man månar om:

– Vi är redan sena på bollen om Sverige ska bli fossiloberoende 2030 som regeringen bestämt. Förlorar vi ytterligare tid på grund av osäkerhet kring skatterna dröjer det ännu längre att förnya fordonsparken och få ut bättre bilar på vägarna. Det är helt enkelt kontraproduktivt.

Så mycket höjs fordonsskatten på en bensinbil (särskilda regler för diesel):

Utsläpp över 95 gram koldioxid/km beskattas med 77 kr/g. Det betyder höjd skatt för nio av tio bilar enligt 2016 år försäljning.

Utsläpp över 140 g/km får en koldioxidskatt på 100 kr/g. Törstiga bilar får därmed en höjning med flera tusen kronor.

VolvoV90 T5 (skatt idag ca. 1.500kr/år) släpper enligt EU:s nya mätmetod ut ca 200 gram koldioxid/km (30 procent mer än de 154 gram som anges i dag). 

  • Grundbelopp 360 kr
  • 95 till 140g=45 g à 77 kr= 3.565 kr
  • 140 till 200g=60 g á 100 kr=6.000 kr
  • 3.565+6.000+360= 9.925 kr om året

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.