Moderaterna välkomnar beskedet att alla nationellla prov i grundskolan och gymnasieskolan digitala. Partiets utbildningspolitiska talesperson Camilla Waltersson Grönvall säger att det inte var en dag för tidigt.
– Digital rättning på prov är ett moderat förslag och vi är glada över att första stegen dit är tagna, säger hon.
– Vi har stora problemen med fusk, och digital rättning i våra skolor borde redan ha varit på plats. Nu har Sverige halkat efter tyvärr om man tittar på våra grannländer och regeringens tidplan ligger för långt bort.
Även de två lärarfacken är positiva förslaget Ordförande Åsa Fahlén på Lärarnas Riskförbund anser att det kan stärka både betygsättningens integritet och rättsäkerheten:
”Väldigt bra förslag”
– Vi tycker att det är ett väldigt bra förslag. Digitaliseringen och anonymiseringen stärker lärarna i rättningssituationen, då undersökningar visar att lärare upplever att elever och skolledningen ibland försöker påverka resultaten, säger hon och fortsätter:
– Förhoppningen är att digitaliseringen kan innebära större rättsäkerhet. Att det blir mer likartad hantering av proven och att risken för läckor minskar, säger Åsa Fahlén och tillägger att digitaliseringen även kan förbättra effektiviseringen då administrationen kan minska.
LÄS MER: Uppdrag Granskning avslöjar: Så fuskar elever på nationella prov
Kritik mot betygsfunktionen
På Lärarförbundet är man positiva till själva digitaliseringen, men tycker inte alls om regeringens beslut att elevens reslultat på de nationella proven ska få större vikt när betygen sätts.
– Regeringens förslag att låta de nationella proven särskilt styra betygen är helt fel väg att gå. Rättssäker bedömning och förhindrande av otillbörlig påverkan på lärares betygsättning måste hanteras på annat sätt. Vi hoppas regeringen tänker ett varv till kring detta, säger Johanna Jaara Åstrand, ordförande för Lärarförbundet.
”En misstroendeförklaring”
– Betygsstyrande nationella prov innebär ju en misstroendeförklaring mot lärares bedömarkompetens. Läraren, som har den bästa sammanlagda bedömningen av elevens kunskapsnivåer, ska nu bli underställd ett nationellt prov.
LÄSMER: Lagstifta mot snällbetyg