Enligt Björn Öckert visar forskningen på att elever i mindre klasser lär sig mer och dessutom klarade sig bättre senare i livet än elever som gått i större klasser.
– Det är kostsamt att minska klasstorleken, för då måste man anställa fler lärare, säger han.
Även dagens lärarbrist gör det på många håll svårt att undervisa i mindre grupper. Fler lärare behövs, men frågan är hur fler ska lockas till yrket.
Ulf Fredriksson har tittat på hur Sverige och Finland skiljer sig åt i läraryrkets status och utbildning. I Finland anses lärare ha en hög status i samhället och konkurrensen om utbildningsplatserna är större än i Sverige.
Låg antagningströskel på lärarutbildningen
Lönen spelar roll för att locka fler till yrket, men är långt ifrån den enda faktorn, enligt Fredriksson.
– Skolan diskuteras som ett problemområde. Det är viktigt att lärare känner att de får en uppskattning av samhället, inte bara ekonomiskt utan också på andra sätt. Bra stöd av ledningen, extra resurser och möjligheten att man får möjlighet att växa i sitt yrke, säger Ulf Fredriksson.
Det kan även bli en utmaning att behålla lärarnas kvalitet de kommande åren, anser Fredriksson. Detta inte minst på grund av lärarutbildningens låga antagningströskel.
– Den har under många år varit låg. Studenter kan komma in utan särskilt höga betyg, säger han.