Syftet med Soppkök Stockholm är att synliggöra hemlösheten i Sverige. Initiativtagarna, som består av privatpersoner, går regelbundet ut på Stockholms gator, informerar om var de kommer att samlas dagen efter och ser till att människor som dyker upp får mat, kläder och annat som de kan tänkas behöva.
–Twitter har betytt allt.
Det säger Foujan Rouzbeh, en av dem som står bakom hashtaggen#soppköksthlm som började flimra förbi i olika inlägg på Twitter i vintras.
–Hade det inte varit för social medier så hade vi aldrig kommit dit vi är i dag. Via hashtaggen på Twitter har vi nått ut till fler än dem som följer en.
Håller projektet levande
Förutom mat och kläder har en privatperson, som ingen av initiativtagarna hade någon relation med, skänkt en bil.
–När jag twittrade och bad folk sprida meddelandet om att vi behövde en bil skrattade folk åt mig. Men jag var ihärdig.
Foujan Rouzbeh tror att det finns flera anledningar till varför #soppkökStlm har överlevt hashtagdöden. Förutom att traditionella medier uppmärksammar det som sker på de sociala medierna, har initiativtagarna också hållit projektet levande och utnyttjat sig av den transparensen som uppstår på Twitter.
–Vi drar in de som har ett ansvar. Om alla ser att vi öppet försöker kommunicera med dem blir vår kommunikation offentlig och vårt budskap kan inte ignoreras.