Mängden rysk desinformation och krigspropaganda mot Ukraina ökar – och kommer i nya skepnader.
– Sedan den fullskaliga invasionen började så har ukrainarna uppenbarligen förstått att Ryssland försöker manipulera dem. Därför har Ryssland svarat med att spela ett mer komplicerat spel mot oss, säger Yana Bazhan på det ukrainska myndighetsorganet Center for Countering Disinformation.
Riktar sig till unga
Hon är på besök i Stockholm i samband med en internationell konferens anordnad av Myndigheten för psykologiskt försvar, MPF, och uppger att Ryssland på senare tid har privatiserat delar av informationskrigföringen i stället för att förlita sig på säkerhetstjänster och olika typer av militära förband, enligt Yana Bazhan.
– En trend vi ser är privatisering av krigföring på informationsområdet. Ryssland hyr in tjänster från privata informationsbyråer och så kallade internetbyråer för att utföra informationskampanjer och operationer.
Många av de ryska operationerna riktar sig till unga.
– Vi ser trollfabriker, hur de administrerat nätverk av Telegram-kanaler, hur konstnärer och musiker producerar underhållande innehåll, vi ser att de är väldigt aktiva på Tiktok och skapar hashtaggar och trendande videos där målet är att influera den yngsta publiken, säger Yana Bazhan.
Också Sverige utsatt
Hon varnar den svenska befolkningen:
– Ni är redan under attack, och står under Rysslands informationsinflytande, precis som Ukraina. Även om ni inte ser soldater utanför era fönster så betyder det inte att ni lever i fred eller att ni är säkra när det kommer till informationspåverkan.
Bilden delas av MPF:
– Ukraina möter en väldigt aggressiv kampanj mot sig. Det är ett krig, det är på riktigt och det är på allvar. Vi andra lever ju i fred men alla vi länder som deltar här är på olika sätt föremål för rysk desinformation och propaganda, säger generaldirektören Magnus Hjort.