Efter Expressens granskning av den privata gynekologmottagningen Ultragyn i Stockholm har landstinget utvidgat sin undersökning av mottagningen. Expressen har tillsammans med två specialister från gynekologiska kirurgin från två olika landsting tittat på statistiken från Ultragyn. Mottagningen sticker ut när det gäller dyrare och mer komplicerade ingrepp på patienterna. Där andra kliniker i de flesta fall gör ett rutinmässigt mindre ingrepp, hittar Ultragyn oftare ett dyrare sätt att göra metoden på, avslöjar Expressen.
Med i bonussystem
Dessutom är läkarna, enligt Expressen, med i ett bonussystem som ger dem mellan 21 och 27,5 procent av landstingets ersättning för ingreppen.
– Jag blir väldigt upprörd och arg. Våra skattepengar ska gå till en säker och trygg vård. Om det är så att det skett felaktigheter ska varenda krona krävas tillbaka, säger Ella Bohlin (KD), landstingsråd i Stockholm, i SVT:s Aktuellt.
Undersöker journaler
Ella Bohlin berättar att landstinget utökat sin granskning av journalerna och att man också anställt fler tjänstemän för att kunna göra en större granskning.
Hon understryker dock att den vård som Ultragyn utfört håller ”väldigt hög kvalitet och har lett till väldigt få eller inga komplikationer”.
”Absolut inte”
Eva Ribbenhall, vd för Ultragyn, avfärdar dock helt uppgifterna i Expressen om att läkarna på mottagningen skulle ha genomfört större operationer för att tjäna pengar.
– Absolut inte. Vi gör inga ingrepp över huvudtaget som patienten inte är med på, säger hon i Aktuellt.
– Vad Expressen har fått det ifrån vågar jag inte svara på men jag garanterar att vi inte gör någonting som inte är medicinskt motiverat.
Hittar ofta skäl att operera
”Ultragyn hittar – till skillnad från övriga kliniker – något kirurgiskt att åtgärda i nästan alla sina titthålsoperationer” skriver Expressen bland annat i sin granskning.
– Jag har inte koll på vad man gör på andra vårdinrättningar eller sjukhus, men jag vet att vi är en stor aktör, vi verkar inom vårdvalet och det är ett politiskt beslut, säger Eva Ribbenhall.
”Haft i 25 år”
Vad Expressen beskriver som ett bonussystem kallar Eva Ribbenhall istället för prestationsbaserad ersättning.
– Det är inget bonussystem. Det är prestationsbaserad ersättning.
– Vi har haft det i 25 år och det har fungerat bra.