I SVT:s stora säljgranskning har vi kommit i kontakt med rader av unga människor som själva jobbat med försäljning under kortare eller längre perioder.
Det handlar om flera typer av försäljning, men framför allt telemarketing, antingen direkt åt ett bolag vars produkter eller tjänster ska säljas, eller via ett separat säljbolag eller callcenter.
Återkommande berättar man om en hård bransch med ett starkt tryck på den unga personalen – ekonomiskt genom en provisionsbaserad lönesättning, och psykologiskt med tävlingar, stress och i vissa fall hot.
Säljmanus
Vi får ta del av säljmanus med tydliga instruktioner om att säljaren ska framhålla det egna abonnemanget som billigast – trots att man enligt våra källor inte känner till kundens nuvarande kostnader.
Flera berättar om en intensiv försäljning riktad till små företag utan ångerrätt – och till privatpersoner som formellt kan betecknas som företag, till exempel ägare till skog.
Hos flera företag uppmuntras en högt uppskruvad säljstil, där det inte är något problem om personen i andra änden inte förstår vad den går med på – och det till och med förekommer rena lögner.
SVT:s säljgranskning fortsätter. Har du information du vill lämna om metoder eller företag? Tveka inte att kontakta oss via denna länk: tipsapejl.svt.se/saljgranskning