Granskningen visar upp en cynisk bransch

Publicerad

Lögner, hot och tuffa arbetsvillkor SVT har fått in rader av berättelser från unga människor som jobbat med försäljning via telefon och i andra former. Många orkar bara med jobbet några veckor eller månader.

I SVT:s stora säljgranskning har vi kommit i kontakt med rader av unga människor som själva jobbat med försäljning under kortare eller längre perioder.

Det handlar om flera typer av försäljning, men framför allt telemarketing, antingen direkt åt ett bolag vars produkter eller tjänster ska säljas, eller via ett separat säljbolag eller callcenter.

SVT granskar försäljningsmetoder

Återkommande berättar man om en hård bransch med ett starkt tryck på den unga personalen – ekonomiskt genom en provisionsbaserad lönesättning, och psykologiskt med tävlingar, stress och i vissa fall hot.

Säljmanus

Vi får ta del av säljmanus med tydliga instruktioner om att säljaren ska framhålla det egna abonnemanget som billigast – trots att man enligt våra källor inte känner till kundens nuvarande kostnader.

Flera berättar om en intensiv försäljning riktad till små företag utan ångerrätt – och till privatpersoner som formellt kan betecknas som företag, till exempel ägare till skog.

Hos flera företag uppmuntras en högt uppskruvad säljstil, där det inte är något problem om personen i andra änden inte förstår vad den går med på – och det till och med förekommer rena lögner.

SVT:s säljgranskning fortsätter. Har du information du vill lämna om metoder eller företag? Tveka inte att kontakta oss via denna länk: tipsapejl.svt.se/saljgranskning

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

SVT granskar försäljningsmetoder

Mer i ämnet