Enligt Nordicoms mediebarometer som presenterades den 29 maj så ökar nyhetskonsumtionen generellt för traditionella medier, dvs. SVT, SR, TV4, morgontidning och kvällstidning. Och ökningen var störst i gruppen 15-24 år. I åldersgruppen unga vuxna, 16-39 år, har den dagliga räckvidden av SVT:s nyheter ökat med över 25 procent under mars/april jämfört med januari/februari i år.
”Inget som vi kan ta för givet”
Att så många unga väljer SVT Nyheter är glädjande. Men det är inget som vi kan ta för givet. Varje dag måste vi ha den snabbaste, vassaste och mest relevanta nyhetsrapporteringen. Smarta nyhetskonsumenter låter sig inte nöja med mindre.
Unga nyhetskonsumenter är en grupp som vi, i ärlighetens namn, tidigare inte varit bra på att nå. Vi vet att unga är medvetna och källkritiska när de väljer nyhetskällor. De söker trovärdighet, snabbhet och överblick. Under de senaste åren har vi arbetat systematiskt med att göra utbudet online relevant också för dem. Det har krävts en del självrannsakan från oss som har vår historia i tv-mediet.
Snabb nyhetsrapportering
Under våren har vi satsat stort på förklarande journalistik med bland annat doktorn i epidemiologi Emma Frans som rett ut viktiga vardagsfrågor om hur viruset smittar eller hur man känner igen symptomen. I direktrapporteringen har våra reportrar gett snabb och korrekt nyhetsrapportering och svarat på mängder av publikens egna frågor. Och våra granskningar har satt fokus på bristerna i myndigheternas hantering av krisen, till exempel hur kraven på skyddsutrustning i äldrevården tonades ner efter stark press.
Nu vässar vi arbetet med relevant digital journalistik för en yngre publik ytterligare. Erfarenheterna från våren 2020 visar att behovet av snabb, trovärdig och relevant nyhetsrapportering i mobilen är större än någonsin.