Michael Kucera, nyhetschef SVT Online och Charlotta Friborg, ansvarig utgivare SVT:s riksnyheter. Foto: SVT

Unga valde SVT Nyheter och andra traditionella medier under vårens coronakris

Uppdaterad
Publicerad

Den här våren kommer ingen av oss att glömma. Samhället och medborgarna har prövats hårt och vårt uppdrag som public service-bolag har ställts på sin spets. Det har varit viktigare än någonsin för SVT Nyheter att nå ut brett och vara till för alla. Vi kan nu konstatera att många människor har vänt sig till SVT Nyheter och även till andra traditionella medier. Ökningen har varit särskilt stor bland unga och unga vuxna.

Enligt Nordicoms mediebarometer som presenterades den 29 maj så ökar nyhetskonsumtionen generellt för traditionella medier, dvs. SVT, SR, TV4, morgontidning och kvällstidning. Och ökningen var störst i gruppen 15-24 år. I åldersgruppen unga vuxna, 16-39 år, har den dagliga räckvidden av SVT:s nyheter ökat med över 25 procent under mars/april jämfört med januari/februari i år.

”Inget som vi kan ta för givet”

Att så många unga väljer SVT Nyheter är glädjande. Men det är inget som vi kan ta för givet. Varje dag måste vi ha den snabbaste, vassaste och mest relevanta nyhetsrapporteringen. Smarta nyhetskonsumenter låter sig inte nöja med mindre.

Nyhetsbloggen

Unga nyhetskonsumenter är en grupp som vi, i ärlighetens namn, tidigare inte varit bra på att nå. Vi vet att unga är medvetna och källkritiska när de väljer nyhetskällor. De söker trovärdighet, snabbhet och överblick. Under de senaste åren har vi arbetat systematiskt med att göra utbudet online relevant också för dem. Det har krävts en del självrannsakan från oss som har vår historia i tv-mediet.

Snabb nyhetsrapportering

Under våren har vi satsat stort på förklarande journalistik med bland annat doktorn i epidemiologi Emma Frans som rett ut viktiga vardagsfrågor om hur viruset smittar eller hur man känner igen symptomen. I direktrapporteringen har våra reportrar gett snabb och korrekt nyhetsrapportering och svarat på mängder av publikens egna frågor. Och våra granskningar har satt fokus på bristerna i myndigheternas hantering av krisen, till exempel hur kraven på skyddsutrustning i äldrevården tonades ner efter stark press.   

Nu vässar vi arbetet med relevant digital journalistik för en yngre publik ytterligare. Erfarenheterna från våren 2020 visar att behovet av snabb, trovärdig och relevant nyhetsrapportering i mobilen är större än någonsin. 

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Nyhetsbloggen

Mer i ämnet