Ett av de områden där AI har störst potential att revolutionera är utbildning. Det tror bland andra Microsoft-grundaren Bill Gates, som genom sin stiftelse satsar över 240 miljoner dollar på digitalt lärande.
– Utbildning är den mest intressanta tillämpningen av AI. I ett klassrum med 30 elever kan du inte ge dem individuell uppmärksamhet, säger han till podden ”Behind The Tech with Kevin Scott”.
Skolverket: Ingen central styrning av AI i skolan
I den svenska skolan finns ingen övergripande AI-strategi. Skolverket uppmanar visserligen skolor att ha nedskrivna riktlinjer för AI men bestämmer inget centralt.
Här och var finns det eldsjälar som driver på underifrån. Som engelskaläraren Fatosh Yakup på Drottning Blankas gymnasium i Jakobsberg.
– Med AI kan jag göra en massa kreativa saker i klassrummet och direkt tänkte jag att det är ju inte bara jag som ska använda det här, det är eleverna!
”Använder AI som en assistent”
Hennes elever ser både en risk med att man blir för bekväm och direkt ber AI om ett svar. Men också hur den kan användas för att förklara saker man inte förstår.
– Det är bra att först göra själv, och sen kan man använda ChatGPT som en assistent. Jag låter den bedöma mina texter, till exempel.
Harvard-professorn Lawrence Katz forskar om teknologisk utveckling och utbildning. Han är hoppfull till AI:s möjligheter till mer skräddarsydd undervisning, men har också en varning.
– De med mest resurser kommer vara först att ta till sig det, och då kan det faktiskt öka klyftorna i skolan.
Skolverket har beslutat att AI kan erbjudas som tillvalsämne på gymnasiet från och med i höst, främst på natur- och teknikprogrammen. Men det handlar mer om teorin kring AI än hur man använder det i praktiken i skolarbetet.
Läraren Fatosh Yiakup menar att det senare är något alla borde få lära sig.
– Om inte alla får färdigheter inom AI skapar det en ojämlik skola.