Trafikverket utreder om nattåg mellan Stockholm och Tyskland är möjligt. Foto: Emil Langvad/TT

Utredning föreslår nattåg mellan Malmö och södra Tyskland

Uppdaterad
Publicerad

Nu redovisar Trafikverket sina första slutsatser från sin utredning om nattåg. Bland förslagen på möjliga sträckningar finns Malmö-Köln och på sikt kanske även Stockholm-Berlin.

– Förslagen kommer att behöva utredas vidare, säger Anna Fällbom på Trafikverket.

I somras fick Trafikverket i uppdrag av regeringen att utreda förutsättningarna för statligt finansierad nattågstrafik från Sverige till olika europeiska städer. Nu går myndigheten ut med några av sina slutsatser i en delredovisning. Trafikverket anser att förbindelser mellan Malmö och södra Tyskland är möjliga. Men Malmö-Köln är det alternativ som man föreslår att först gå vidare med. Hela utredningen ska presenteras i april.

– Det handlar om trafik på befintliga banor eftersom vårt uppdrag handlar om att utreda om det går att få i gång det relativt snart, säger Anna Fällbom, chef på Trafikverkets enhet Trafikavtal och transportnät, till SVT och fortsätter:

– Men på längre sikt kan man nå fler destinationer snabbare eftersom man håller på att bygga ut infrastrukturen nere i Europa. Man jobbar till exempel en hel del på förbättringar på den tyska järnvägen.

Nattåg till Beriln

Trafikverket ser också goda möjligheter för nattåg mellan Stockholm och Hamburg, men detta kräver en fördjupad utredning om konkurrens. Det finns även andra sträckningar från Stockholm som nämns i delrapporten som kan bli aktuella längre fram, nämligen till Frankfurt, Bryssel, Berlin och Basel.

Det är mycket som påverkar huruvida det är lämpligt att bedriva nattågstrafik. Man måste ta hänsyn till faktorer som att restider hålls lagom långa, och tillgången på lok och vagnar.

– För att få till stånd en trafik på kort sikt kommer man behöva handla upp en operatör med egen vagnsflotta. Till slutrapporten kommer vi titta på om staten behöver handla upp egna vagnar eller om det är bäst att fortsätta använda en operatör som kör med sina vagnar, säger Anna Fällbom.

EU-regler kräver upphandling

Om staten ska stötta verksamheten ekonomiskt behöver man även ta hänsyn till EU:s regelverk om konkurrens på den inre marknaden.

– Om det blir så att regeringen vill ha den här trafiken kommer det bli en upphandling. EU har sin kollektivtrafiksförordning som säger att det ska vara konkurrensneutralt, säger Anna Fällbom och fortsätter:

– Det handlar alltså inte om att ge SJ ett uppdrag, utan det kommer läggas ut för upphandling.

Sträckan Malmö-Köln kan tidigast vara aktuell för nattågstrafik år 2022. Detta förutsätter dock att upphandling och juridiska överenskommelser med andra länder flyter på smidigt.

– De här förslagen kommer att behöva utredas vidare. Det kan ske förändringar innan vi kommer med vår slutrapport, säger Anna Fällbom, enhetschef på Trafikavtal och transportnät.

Fakta: Regeringens uppdrag till Trafikverket

I somras fick Trafikverket i uppdrag av regeringen att utreda förutsättningarna för statlig upphandling av nattågstrafik till europeiska städer. Uppdraget ska delredovisas senast den 15 januari 2020 och slutredovisas senast 30 april 2020.

I uppdraget ingår att lämna förslag på trafikupplägg, resmål och tidplan för genomförandet samt att bedöma kostnaderna för staten. Vi ska analysera både befintlig nattågstrafik till Europa och behovet av ytterligare trafik, studera juridiska och tekniska förutsättningar och kartlägga tillgång till lämpliga nattågsfordon.

Vi har också i uppdrag att utreda andra möjligheter att stödja etableringen av nattågstrafik till utlandet, samt att föreslå hur upphandlad trafik så snart som möjligt ska kunna ersättas med kommersiell trafik.

Källa: Trafikverket

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.