Forskare och tågpersonal har varnat för att den så kallade “getingmidjan” i tågtrafiken i Stockholm är en säkerhetsrisk. Det är Sveriges mest trafikerade sträcka och kritiker menar att tågkaoset hade kunnat undvikas om den politiska viljan hade funnits.
– Det här är ett skolexempel på hur det fungerar, men inte borde fungera, säger Miljöpartiets Gustav Fridolin till SVT. Vi har länge vetat att det finns för lite spår här. Underhållet i Sverige har varit generellt eftersatt i kanske 30 år. Och just på den här sträckan, just där, har banarbetare varnat i månader både inåt och utåt mot media.
Mötte infrastrukturminister i debatt
Gustav Fridolin mötte infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd i debatt i SVT:s Gomorron.
– Det är ännu osäkert vad som orsakade olyckan, säger infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd till SVT. Vi har ju känt till att läget för järnvägen var dåligt, och det är också därför som vi har fördubblat anslaget för underhåll på just järnväg. Men jag är också nyfiken på vad som hade varit Fridolins alternativ, att stänga av all trafik helt och hållet över getingmidjan? Nånting mer än att bara lappa och laga måste göras, sträckan är eftersatt.
– Det är ju uppenbart bättre med planerat underhåll än den här typen av oplanerade olyckor, säger Gustav Fridolin. Och det är ju precis det som facket har krävt under lång tid. Det här är ju som att lämna en krater i E4:an och bara låta den vara kvar tills det sker en olycka.
”Behöver stänga av i flera år”
– Vad som behövs är ett förbispår för järnvägen, citybanan, och den byggs nu, säger Catharina Elmsäter-Svärd. För att inte kompromissa med säkerheten behöver man stänga av trafiken helt och hållet i flera veckor i flera års tid.
– Vad som framför allt behövs är en organisation för underhållet som fungerar, säger Gustav Fridolin. Idag har vi en organisation där allting är utlagt på kontrakt som är utlagt på kontrakt som är utlagt på kontrakt. Så när det väl blir problem så tar det väldigt lång tid innan reparationer kommer till stånd för ingen vet riktigt var ansvaret ligger.