Lite mer än två år har gått sedan Väder-Nils en småmulen morgon gjorde dundrande succé. Reaktionerna på hans numera klassiska katt- och blixttröja kom omedelbart – och klippet från vädersändningen blev snabbt viralt.
Snart spreds det över världen och uppmärksammades bland annat i Japans största morgonshow, som dagligen ses av drygt en miljon tittare. Det resulterade också i ett besök från japanska tv-kanalen TV Tokyo som kom till TV-huset på Gärdet i Stockholm januari i år efter att ha snappat upp bilderna på Nils på internet.
Men tiden har kommit för den speciella mjukiströjan att värma någon annan – och bidra till något gott. Den går nu att buda på i samband med Musikhjälpen, där alla pengar går till programmets insamling för årets tema: Barn är inte till salu.
– Det smärtar lite att skiljas från min myströja. Men det känns ju toppen att den kommer bäras av en godhjärtad person som bidrar till Musikhjälpens insamling, säger Nils Holmqvist till SVT Nyheter.
Redan i dag, torsdag, har tröjan över 150 bud och ett ledande bud på 7.800 kronor.