Han menar att valet helt beror på hur, var och när man använder bilen.
– Dubbade däck helt klart bäst grepp om det är isigt underlag. Bor man exempelvis i Norrland och åker ofta på sådant underlag bör man välja däck därefter. Men i övrigt är det marginella skillnader mellan dubbade och odubbade däck, säger Mattias Hjort.
Dessutom bör man väga in sin egen syn på de fördelar och nackdelar som finns med de olika däcken.
– Dubbdäck orsakar mer buller och vägslitage som bidrar till sämre hälsa hos människor. Dubbfria vinterdäck är även mer miljövänliga, säger han.
Tre olika varianter
Det är viktigt att känna till att odubbade vinterdäck finns i två kategorier som sinsemellan har stora skillnader när det gäller väggrepp. Det finns tre olika typer av däck. Dubbade vinterdäck, dubbfria vinterdäck för nordiska förhållanden och dubbfria vinterdäck för mellaneuropeiska förhållanden.
– Om man väljer att inte använda sig av dubbdäck men ändå kör på vinterväglag med is och snö ska man välja dubbfria vinterdäck för nordiska förhållanden.
Varnar för överraskningsväder
Samtidigt vill Mattias Hjort varna för oväntat vinterväglag, oavsett var man bor i Sverige.
– Man ska välja däck efter det underlag där man kör mest. Men man bör ha i åtanke att det kan vara förödande med oväntade väderomslag. Vi har till exempel sett ett ökat antal olyckor i början och slutet av perioden för vinterdäck.
Vad räknas som vinterdäck?
Ett vinterdäck är ett däck som är särskilt framtaget för vinterkörning och som är märkt M+S, M.S., M&S, M – S, MS eller ”Mud and Snow”.
Vilket är minsta lagliga mönsterdjupet?
När det mellan den 1 december och 31 mars råder vinterväglag måste däcken ha minst 3 millimeters mönsterdjup på fordon under 3,5 ton. I övrigt gäller att däcken måste ha minst 1,6 millimeters mönsterdjup. Samma regler för mönsterdjup gäller för sommar- och vinterdäck.
Vinterväglag anses råda när det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägen. Det är polisen som avgör om det råder vinterväglag på platsen.
Här är en lista över vinterdäckens svagheter och styrkor vid olika typer av väglag på The Scandinavian Tire & Rim Organizations, STRO:s, webbplats.