Den senaste tidens köttfusk tycks ha påverkat konsumenternas tillit till livsmedelsindustrin. Var tredje säger sig nu ha ganska eller mycket lite förtroende för branschen i en enkät bland drygt tusen svenskar i april.
– Två tredjedelar har dock förtroende för branschen vilket vi är glada men med tanke på den enorma mediebevakningen av hästköttsskandalen de senaste månaderna hade det varit konstigt om förtroendet inte hade påverkats, säger Marie Söderqvist vd för livsmedelsföretagen.
Undersökningen som utförts av Demoskop på uppdrag av livsmedelsindustrin visar även att sex av tio svenskar är villiga att betala mer för livsmedel i framtiden för att kunna garantera kvalitet och hållbar matproduktion.
Drygt var fjärde vill se bättre innehållsförteckningar och knappt var femte efterlyser skärpta kontroller av produktionen.
– Livsmedelsindustrin och handeln ska inom kort inleda samtal för att diskutera hur den frivilliga ursprungsmärkningen kan utvecklas, säger Marie Söderqvist.
För att återskapa förtroendet efter köttskandalen vill livsmedelsbranschen nu förbättra kontroller, öppenhet och marknadsföring.
– Vi jobbar med att efter sommaren ha öppet hus inom hela livsmedelsindustrin i Sverige, där man som konsument kan komma in och se vad de här företagen gör. Jag tror på öppenhet och ärlighet för det vi gör är inget mystiskt. Det vi gör är helt enkelt att effektivisera matlagningen och sen säljer vi det till konsumenterna, säger Marie Söderqvist vd på Livsmedelsföretagen.