Intresset för att värdera sin egen bil eller drömbilen som du kanske vill köpa, är stort och flera företag annonserar på nätet om att de erbjuder tjänsten.
Men det som vid första anblicken är en gratistjänst, är ofta något som kostar pengar.
Dick Malmlund är säkerhetskonsult och driver ett privat bolag och får dagligen samtal från oroade konsumenter.
– Nej det står ingenting att det kostar pengar i första skedet och när du skrivit in registreringsnummer och epostadress och klickat dig vidare är det redan försent, säger Dick Malmlund till SVT Nyheter.
Har inte beställt
Sedan i somras har hundratals personer vänt sig till Polisen och Konsumentverket efter ha fått räkningar på bilvärderingar. Även till Dick Malmlunds privata säkerhetsbolag har ytterligare drygt 200 personer hört av sig.
– Flera har inte bil och har aldrig skrivit in någon beställning, utan fakturan har ofta kommit till ägaren av bilen, säger Dick Malmlund.
Krav sen hot
Grundbeloppet på fakturan är oftast 750 kronor, men ökar med 200 kronor om beloppet inte betalas inom några veckor.
– Hade de rent mjöl i påsen så skulle de gått vidare med inkasso, kronofogden och tingsrätt, men de kan de inte göra eftersom beställningsrutinerna är så bristfälliga. I flera fall har de som inte betalat också fått förtäckta hot, säger Dick Malmlund.
Polisen maktlös
Polisen har gått igenom flera anmälningar men konstaterar att det inte rör sig om något bedrägeri.
– Om man läser det finstilta, så står det att det kostar pengar, så vi kan inget göra, säger Jan Olsson vid Polisens Nationella bedrägericenter, till SVT Nyheter. Jag anser att de drabbade ska vända sig till Konsumentverket och Konsument Europa. Om man får något hot, så ska man naturligtvis anmäla det, säger Jan Olsson.
Dick Malmlund säger att man aldrig ska betala.
– Man ska bestrida en gång, sen ska man strunta i alla deras hot och krav, låt dem gå till Kronofogden, vilket de aldrig kommer att göra, säger Dick Malmlund till SVT Nyheter.
”Ska bestrida fakturan”
På Konsument Europa, en enhet inom Konsumentverket, anser man att det generellt inte bara går att strunta i att betala fakturan.
– Vi anser att man naturligtvis ska bestrida fakturan, men sedan måste konsumenten noggrant gå igenom företagets villkor, säger Jolanda Girzl, chef på Konsument Europa till SVT Nyheter.
– Det finns flera oseriösa bolag på marknaden och trots att det är utländska företag, så kan de i vissa fall, låta svenska inkassoföretag driva in skulden.
Vi har försökt att nå det aktuella företaget för en kommentar utan resultat.